Pravidelný občasník originálního humoru

Facebook Groups vs. Facebook Pages po změnách v rámci Groups

Autor chlívek (Webdesign, Internet) - vydáno 21.10.2009

Z určitého pohledu lze tuto změnu hodnotit pozitivně - Groups jsou více "marketingové". Ve skutečnosti bych ale tuto změnu označil jako další úlet Facebooku. Pokud totiž kdokoliv skupiny opravdu využíval, tak veškeré postupy a činnosti, které doposud fungovaly, může zahodit. A s omezením v nemožnosti propagovat změny (přidání obsahu) z Group stejně jako u Page je stále Group nevýhodná.


V dřívějším článku Facebook Pages nebo Facebook Groups? První, to druhé zaspalo dobu jsem se věnoval rozdílu mezi Facebook Pages (Stránka) a Facebook Group (Skupina). V polovině října 2009 došlo k několika změnám u Groups, takže je čas původní článek Facebook Groups vs. Facebook Pages - jednoduchá srovnávací tabulka aktualizovat. A shrnout k jakým změnám došlo.

Změny v Group v polovině října 2009

Z určitého pohledu lze tuto změnu hodnotit pozitivně - Groups jsou více "marketingové". Ve skutečnosti bych ale tuto změnu označil jako další úlet Facebooku. Pokud totiž kdokoliv skupiny opravdu využíval, tak veškeré postupy a činnosti, které doposud fungovaly, může zahodit. A s omezením v nemožnosti propagovat změny (přidání obsahu) z Group stejně jako u Page je stále Group nevýhodná.

  • Došlo k sjednocení vzhledu, takže Groups vypadají "jako" Pages a mají také "nový" model zdi (Wall) - příspěvky již nejsou odděleny, ale vkládají se přes již dříve zavedené jednotné rozhraní


Group (vlevo) a Page (vpravo) vypadají na první pohled stejně

  • Příspěvky ve skupině budou viditelné na Wall členů - podle Facebook blogu jenom ty příspěvky, které pocházejí od vašich přátel (neuvidíte tedy vše, ale to u Pages také ne - tam ale vidíte vše od "autorů" stránky)

    Tohle zjevně potřebuje ještě zopakovat - není řeč o viditelnosti příspěvků v skupině. Řeč je o viditelnosti příspěvků na wall (ve feedu) členů skupiny. U Pages(stránek) jsou vložené věci do page viditelné ve "vašem" feedu - to je právě jedna z opravdových výhod - prostě to co správce vloží do Page je automaticky ukázáno všem členům v "jejich" facebooku = nemusí chodit na Page, aby viděli co je nového.
     
  • Groups jsou nově veřejně (read-only, pouze pro čtení) přístupné stejně jako Pages
  • Zmizel box nabízející související skupiny
  • Recent News se přesunuly pod INFO záložku

Bohužel neexistuje nástroj, který by umožnil převést stránku na skupinu a případně naopak. Případný převod stránky na skupinu by v současné podobě byl užitečný, otázka je, jestli vůbec kdy bude existovat.

Pro některé druhy použití stále platí, že stránka (Page) je nutnost, viz Page(stránka) nebo Profil pro politika (veřejnou osobu) na Facebooku?

Podmínky použití

Je i čas připomenout další důležitou věc - Statements of Rights and Responsibilities vcelku jasně omezuje použití Pages na komerční využití - Page prostě není (v pojetí Facebooku) určena pro obecné věci, takže by teoreticky ty tisíce stránek měly přestat již dávno existovat.

Pages are special profiles that may only be used to promote a business or other commercial, political, or charitable organization or endeavor (including non-profit organizations, political campaigns, bands, and celebrities).

Jinými slovy, Page můžete založit, pokud slouží k propagaci podnikání nebo jiné komerční, politické či charitativní organizace či snažení (tohle je poměrně dost důležité). Page také nezaložíte, pokud bude její název obsahovat některá slova, která Facebook (nepochopitelně) přímo blokuje (například "Google") - a to ani v případě, že máte třeba časopis nebo web/stránky, který se věnuje určité aktivitě (v mém konkrétním případě například Google Wave). Naštěstí je nyní možné jakž takž použít Group - tam ale budete muset pamatovat, že stále nebudete mít nástroj v podobě kontinuálního šíření informací vložených do skupiny přímo ke všem členům.

Existuje ještě další omezení :

You may only administer a Facebook Page if you are an authorized representative of the subject of the Page.

To v praxi znamená, že musíte mít právo k zakládání Page týkající se daného subjektu. Zde je velká slabina - není totiž vůbec dořešeno, jakým způsobem budete schopni doložit, že (například) máte (coby agentura) pověření subjektu (klienta) ke správě dané stránky.

Skupiny a stránky - příklady

V tabulce najdete Pages a Groups se kterými mám něco společného, pokud chcete vidět řadu dalších (i s desítkami až stovkami tisíc fanoušků) doporučím článek z počátku tohoto týdne - Obecná témata frčí aneb je 70 tisíc Facebook fanoušků dobře nebo špatně?

Srovnávací tabulka

  Page (Stránka) Group (Skupina)
Adresa je V srozumitelné podobě a umožňuje zkrácenou adresu (100+ členů) v nesrozumitelné podobě
Veřejný přístup Ano Ano (pouze pro čtení pochopitelně)
Není možný
Indexace ve vyhledávačích Ano Ano
Není možná
Příspěvky jsou viditelné na Wall (Zdi) členů Pouze ve skupině a na Wall člena skupiny vid jeho přátelé
viditelné na Wall (Zdi) členů pokud pochází od přítele člena
Nejsou viditelné, členové musí do skupiny chodit
Hromadné pozvánky Ne Ano (Invite People to Join)
Diskuse Ano Ano
Přidávání aplikací Ano Ne
Zpráva všem členů Ano (Send an Update to Fans) v praxi ale nepoužitelné Ano (Message All Members)
Doporučení přátelům Ano (Suggest to Friends) Ne
Statistiky a analýzy Ano (Page Insights) Ne
Video / Foto Ano Ano
Eventy / Události Ano Ano
Inzerce ve Facebooku Ano Ano
Fan Box či jiné zviditelnění na webech a blozích Ano (Add Fan Box to your site)(Facebook Badge) Ne
Přidání do oblíbených Ano (Add to my Page's Favorites) Ne
Share (Sdílej) Ano Ano
Links (Odkazy) Ano Ano
Notes (Poznámky) Ano Ne
Vlastník/Správce Neviditelný Viditelný
Správce vkládá jako Stránka (není vidět jeho jméno) Pod vlastním jménem
Více správců Ano Ano
Wall (Zeď) Ano, nový Facebook model Ano, nový Facebook model
Ano, pouze vnitřní, není popagována členům, není možné reagovat na příspěvky
Záložky Ano Ne
Omezení přístupu věkem Ano Ne
Omezení přístupu zemí Ano Ne
Omezení přístupu Viditelná/Neviditelná Open/Closed/Secret
Facebook mobile Vkládání příspěvků možné Ne
Schvalování členství Ne Ano (Closed/Secret)
Související Ne Ne
Ano (související skupiny)
Rozšířené vlastnosti Ano Ne
Rozšířené možnosti popisu Ne Ano

Pokud narazíte ještě na něco vhodné pro doplnění do tabulky, ozvěte se, prosím.

Štítky : Marketing, Facebook, Sociální sítě, Web 2.0, Webdesign, Internet, MUSTREAD



|
Poslední změna : 20.12.2009 15:54, Vytvořen : 21.10.2009 13:55, Vydán : 21.10.2009, 16541x

Komentáře pro ty z Facebooku

Aktuální články autora

Související články