Pravidelný občasník originálního humoru

Návštěvnost v Netmonitor vs. Google .. souboj začíná

Autor chlívek (Webdesign, Internet) - vydáno 4.11.2009

Google Trends for Website a Google AdPlanner jsou často používané pomůcky. Hlavně snadnost srovnávání návštěvnosti více webů je lákavá. Ale ruku na srdce, prověřovali jste čísla, kterými nás Google krmí?


Google Trends for Websites (zde pro POOH.CZ by mělo obsahovat graf, protože Google má data z GA - neobsahuje) a Google AdPlanner (zde rovněž pro POOH.CZ prozměnu s grafem) jsou již delší dobu takřka univerzálně používané pomůcky. V řadě případe je právě Google Trends použito pro srovnání návštěvnosti více webů. Případně jsou čísla převzata a vydávána za platná. Málokdo se ale zajímá o to, jak velkou chybovost Google má. Přitom je to snadné - Google Trends for Websites srovnáte s denními čísly z NetMonitoru. A Google AdPlanner výsledek s měsíčním číslem NetMonitoru.

To lepší na začátek, to horší až potom

Skoro šest desítek webů ze zářijových výsledků NetMonitoru (všechny nad 300 tisíc návštěvníků měsíčně) srovnaných proti aktuálně vytaženým číslům z Google. Nehledejte zádrhel v srovnání "říjen" vs "září", nehraje to roli. Nebylo provedeno žádné omezení na zemi (NetMonitor je také včetně zahraničních návštěvníků).

Chybovost měsíčních dat Google vs. NetMonitor
Chybovost měsíčních dat Google vs. NetMonitor

Měsíční čísla (tedy ta z Google AdPlanner) můžete jakž takž používat. Jak je vidět, v drtivé většině případů pouze ukazují výsledek o zhruba 80-90% menší (průměr 85%), než jaký vychází z NetMonitoru. Ojediněle se ukáže víc, než ukazuje NetMonitor (Seznam.cz, idnes.cz, blesk.cz, ihned.cz, zive.cz a dsl.cz) a ojedinělé výsledky jsou výrazně nižší (wgz.cz, aktualne.cz) - což je podle všeho spíš způsobeno nejasností "domény" daného webu.

Tu špatnou zprávu jsem sliboval jako druhou. Je jí to, že nejčastěji používaná služba, tedy Google Trends for WebSite udává hausnumera.

Chybovost denních dat Google vs. NetMonitor
Chybovost denních dat Google vs. NetMonitor

Na tuhle "maličkost" jsem upozorňoval již několikrát při srovnávání návštěvnosti českých sociálních sítí s Facebookem. Tehdy jsem si myslel, že je to možná jenom věc webů s "velkými" čísly, ale pokud se podíváte na graf, začne vám být jasné, že denní čísla z Google mají stabilní chybu v rozmezí 20-30%. A z grafu můžete i teoreticky vypozorovat, že weby s velkou návštěvností tuto chybu mají poměrně spolehlivě, snižující se návštěvnost znamená menší chybovost.

Závěr

Jinými slovy, algoritmy, které Google na Google Trends for Websites používá, jsou špatné. Bohužel je krajně nejisté, jakou chybou je (například) zatížen zmíněný Facebook.com - následující graf srovnávající české sociáln sítě a Facebook je potom použitelný jenom z trendového hlediska - faktem je tedy jenom to, že Facebook v Čechách výrazně roste, zatímco české sociální sítě stagnují (případně klesají, ale pokud vezmete vážně NetMonitor, ani s těmi trendy to občas nesedí zcela jednoznačně).

Pokud chcete zdrojová data - SlideShare a Google Docs.

Štítky : Webdesign, Internet, Google, Google Trends, Google AdPlanner, NetMonitor, Facebook.com, Návštěvnost, Analýza, MUSTREAD



|
Poslední změna : 20.12.2009 15:53, Vytvořen : 4.11.2009 14:26, Vydán : 4.11.2009, 16207x

Komentáře pro ty z Facebooku

Aktuální články autora

Související články