Pravidelný občasník originálního humoru

Mediaresearch - NetMonitoring a AdMonitoring ... co je nového

Autor chlívek (Webdesign, Internet) - vydáno 1.12.2009

Oživuju otázku měření Google a dalších webů - Káča na to říká, diplomaticky, že současný měřený vzorek orpavdu ne zcela reprezentuje využívání internetu uživateli. A snad dojde k zvážení jiného způsobu měření. Nakonec to Kateřina shrnuje, že myšlenka je dobrá, roční perioda je dobrá, je se to musí vyřešit na úrovni obchodně politické :)


V Mediaresearchi se mění lidi - nová ředitelka internetové sekce bude Michala Gerčešová (nahrazuje Jana Waltra), Viktor Mahlik nahrazuje Lukáše Winklera (za jména neruším, je to náslech). Tomáš Búřila ve SPIRU nahranil Petr Nešpůrek, do metokomise byl zvolen P. Krbet (CET 21), v prosinci se volí nová kategorizační komise a od 1.1.2010 budou nová pravidla pro kategorizaci. Na příští rok se připravují inzertní odhady celkového výkonu internetové reklamy (takže se dočkáte i PPC). a nastupuje projektový manažer Pavel Ševera. 

Počet lidi na internetu roste  (a prý bude růst), sociodemo stále ukazuje na absenci lidí 55+ (11% v internetu vs 32% v běžné populaci). Stále platí, že je na internetu víc Mužů (52%) a 15-24 (22%) je "internetová generace". Internetu vládne stále Seznam (4.95M uživatelů, 4.59M je z ČR), následuje Centrum (3.53) a iDnes (3.20) - takže se můžeme těšit na to co chlapci z iDnesu vymyslí, aby se zase dostali na druhé místo. Ale ve skutečnosti mají Novinky víc českých uživatelů než iDnes.cz (to jen tak poznámka).

Co stále platí je i to, že Seznam má závratné množství PV (2 712M), druhé Lide.cz (725M), Aukro (513), Centrum (451M) a Idnes (322M). Řešit jak se umístili "provozovatelé" považuji za irelevatní, protože to už je totální míchání serverů bez ladu a skaldu. Ale samozřejmě vládne Seznam a pak dlouho nic. Stejně tak je problém s "TOP 10 kategorií podle počtu návštěvník" - asi by nebylo od věci si tenhle graf zkusit bez Seznam.cz :) A samozřejmě "komunitní servery, chaty a seznamky" je poněkud bezcenné s ohledme na absenci Facebook.com - a to je tahle kategorie nyní na druhém místě podle počtu shlédnutých stránek.

Ve vývoji v roce 2009 není nic moc zajímavého, jen květnový skok u Centrum.cz vyvolaný započtení aICQ.com pod Centurm. Ve vývoji PageViews doporučuji propad Libimseti.

Co dál dodat? No, že je zajímavé, že zahraniční návštěvnící také slaví 28.říjen. Tohle je možná věc vhodná k prostudování.

Zajímavější je Admonitoring - ten totiž ukazuje, že v říjnu výrazně stoupla reklama na internetu - Kateřina Hrubešová nicméně opět upozorňuje, že jde o ceny ceníkové (gross). Každopádně říjen 444M, září 358M, dál 213M, 224M, 293M, 288M, 281M, 267M, 252M a konečně leden 195M. Jak tak koukám na graf kde je i rok 2008, tak je nárůst meziročně jasně viditelný a to někde okolo 40%.

Většinu reklamy samozřejmě získal Seznam (180M v X.09) následovaný Centrum Holding (100M) a Mafra (cca 70M). Stále platí i to, že CET21 je v internetové reklamě neúspěšné.  Nejvíce inzerují obory - peněžní zprostředkování (51M), činnosti související s telekomunikační sítí (44M), pojištění (34M), motorová vozidla a jejich motory (33M), hosting a portály (29M). "Pryžové výrobky" se v X.09 propadly na 12M, stejně tak jako developerská činnost 11M - v druhém případě je to jasné, ale v prvním případě jde jenom o vliv nesmyslného vykazování v ceníkových cenách. Kdo chce vědět, může začít pátrat.

adMonitoring otevřel Ceníkové centrum, takže doporučuji mrknou - admonitoring.mediaresearch.cz/PricelistViewer - pokud nechápete proč to nemá nějakou normální adresu (třeba cenikovcentrum.mediaresearch.cz), tak prostě proto.

A míříme k SEKV aneb kontinuálnímu výzkumu. (kdo uhodne co SEKV znamená nedostane nic, ale může mít dorbý pocit). 4tá fáze představuje 891 omácností, čili 2 783 internetovch uživatelů (10+). Internetová domácnost je v tomto případě taková, kde se alespoň jeden uživatel připojí k internetu alespoň jednou za měsíc.

  • O 10 min poklesla konzumace internetu (na 609 min týdně)
  • Roste počet uživatelů věnujících se multimediálním aktivitám (což je v pojetí prlzkumu zasílání fotografií a videí)
  • Roste zastoupení pokročilejších uživatelů
  • Roste obliba Firefoxu
  • Roste počet uživatelů Windows VISTA, nejvyužívanější jsou Windows XP

Je nutné si uvědomit, že tohle nejsou data aktuální ale výsledek průzkumu za 1/4 rok zpět (minimálně). Takže například 10 min pokles je nejspíš věc prázdnin. Nově se v dotazníku konečně objevují i komunitní sítě - takže bohužel poněkud NENÍ srovnání s minulými koly. 28% internetových uživatelů z ČR pravidelně používá sociální sítě.

Je záslužné že SEKV stále sleduje podíl Chrome, ale jak sami říkají "jeho procento je zanedbatelné" :)

Jo, 94% uživatelů přistpuje k internetu alespoň jednou týdně :) No, jistě mi statistici prominou, ale tohle jsou statistiky poněku dna pytel.

Připomenu, že od září jsou nová data protože je nová metodika (hlavně 10+ místo 12-79) a nový panel (dříve pop-up, dnes je to skupina lidí vybavených net.software) - netmonitor/mediaresearch k tomu říká, že je to "kvaltnější panel". Pop-up se nicméně využívá  k tomu, aby se získalo cca. 33 000 panelistů. Jinak přesnější ifnormace - změna 10+ představuje 4% změnu.

 Na lepší časy se blýská i u měření streamovaného videa - nově se umí měřít Video on demand, Live streaming, linearní streaming, hry - plánuje se mřeení reklamy a audio obsahu. asi je vhodné upozonit, že do projektu není zapojena Nova.cz ani Centrum.cz (ale plánují se zapojit). Zapojená jsou idnes, stream, novinky, ČT a geewa. Každopádně se testuje metodika (hlavně pro výpočet RU) a plánují se některé veřejné reporty (založené na cookies) - a zjevně je zde velká snaha to normalizovat tak, aby to bylo srovnatelné s televizním výsledky (bez mučení přiznávám že mi to příjde absurdní).

Stejně tak se rozjíždí měření mobilního internetu  -"v průběhu příštího roku seznámíme veřejnost s výsledky". Nyní se prý měří standardní stránky se standardními skrpty a zvláštním skripty se měří mobilní stránky - a řeší se spolupráce s operátory ohledně identifikace jednotlivých uživatelů (přes MSISDN). No jsem na to zvědavý, macešský vztah mobilů l cookies a javascriptu, vliv OPera Mini a dalších prasáren typu filtrace obsahu a cachingu ..... no potěš.

Oživuju otázku měření Google a dalších webů - Káča na to říká, diplomaticky, že současnáý měřený vzorek orpavdu ne zcela reprezentuje využívání internetu českými uživateli. A snad dojde k zvážení jiného způsobu měření a řešit otázku publikace dat a jak (často a jaká data) o "neměřených" médiích. Nakonec to Kateřina shrnuje, že myšlenka je dobrá, roční perioda je dobrá, je se to musí vyřešit na úrovni obchodně politické :)

 PS : berte jak je, jako ve většině případů je toto živý (online) zápis z tiskovky/akce. Nemám čas ani energii ho opravovat, takže ho prostě berte tak jak je. Pokud si chcete někde stěžovat, můžete. Lampárna je dobrá, vykřičet do světlíku to můžete taky. Díky za pochopení

 

Štítky : Webdesign, Internet, Netmonitor, Admonitoring, SPIR, Návštěvnost, Reklama, Média



|
Poslední změna : 1.12.2009 13:04, Vytvořen : 1.12.2009 10:11, Vydán : 1.12.2009, 13870x

Komentáře pro ty z Facebooku

Aktuální články autora

Související články