Pravidelný občasník originálního humoru

Skupiny a stránky na Facebooku na prodej. Stejně jako účty na Twitteru. No nekupte to

Autor chlívek (Webdesign, Internet) - vydáno 1.2.2010


Volali mi dopoledne z České televize, zda bych nepřišel a nepovyprávěl o trendu "prodeje skupin a stránek na Facebooku". Na to samé se měl před pár dny ptali z Hospodářských novin. Je to samozřejmě horké téma, přeci jenom pár naivních pokusů o prodej Facebook skupin a stránek se na českém internetu najde. Zahraniční internet samozřejmě má tenhle "boom" už za sebou. Stejně jako prodej followerů (sledujícíh) na Twitteru. O tom posledním píše TechCrunch v článku On eBay, Twitter Followers Are Worth Less Than A Penny Each - je dobré si ho přečíst, protože aktuální "kurz" je něco jako 20USD za 5 000 followeru. No nekupte to, tedy zejména pokud to může být zcela k ničemu.

Přidám to co jsem psal mailem pro HN, možná to pro někoho bude užitečné.

Nejprve jedno podstatné - skupiny Facebooku se "neprodávají", tedy lépe řečeno, je nesmysl si je kupovat. Není vůbec jasné jak skupina či stránka vznikla a je krajně nejisté, zda jí vůbec půjde k něčemu použít. Výjimkou by byly skupiny a stránky budované se vztahem k určité značce nebo produktu, ale takových je minimum. A muselo by být nějak doložitelné jak  vznikly, jaká je kvalita členů, atd. 

Stejně tak si nemyslím, že by v tuto chvíli existovaly specializované firmy, které by se tímto nějak seriózně zabývaly (tedy budováním stránek za účelem prodeje - a prosím důraz na slovo seriózně) a v ČR je to aktuálně hlavně zábava teenagerů a několika profláklých pochybných individuí. A je důležité si i uvědomit, že skupina/stránka není ve vlastnictví administrátora, ale ve vlastnictví Facebooku. A případný prodej může vést k okamžitému zrušení. Ale je jisté, že některé "mladé a dynamické" firmy se budou snažit tímto způsobem (při)živovat. Blázen kdo kupuje, blázen by byl ještě větší ten, kdo by nezkoušel prodávat. 

Důležité je si uvědomit, že i podvodné skupiny na anglofonním FCB existují už roky. A budou existovat další roky, stejně tak jako na "české" části FCB. Dokud lidé nepřestanou slepě klikat na cokoliv co jim příjde pod ruku, budou podobné věci úspěšné. A budou tak vznikat skupiny či stránky se stovkami tisíc členů - ale zase k tomu dodám, jenom blázen by je kupoval.

V některých případech jde o podvod z hlediska práva (až tu bude 100 000 lidí jeden vyhraje notebook), jindy o podvod z hlediska Facebooku (typicky ty všechny "Velký bratr" a jiné, které se odvolávají na Facebook a něco "za" Facebook slibují). Ve většině případu o morální/etický podvod. Pokud si někdo (firma) chce koupit takto vzniklé skupiny, asi by si to měla hodně rozmýšlet. A jednoznačně, vědět co kupuje. A mít to od prodávajícího doložené.

Poslední na co se z HN ptali je také důležité - mohou si nějak firmy na Facebooku chránit značku? Na to je snadná odpověď - firmy si nijak značku na Facebooku chránit nemohou - částečně mohou předejít problémům tím, že ho začnou používat. Sledovat co se děje a v případě parazitování na značce toto hlásit. Ale moc  bych od toho neočekával, s 350 miliony uživatelů celosvětově jsou ty dva miliony českých Facebooku poněkud ukradené.

 

Štítky : Internet, Webdesign, Twitter.com, Facebook.com, Sociální síť, Marketing, Facebook stránka, Facebook skupina, Podvod, Právo, Značka, Bezpečnost, MUSTREAD



|
Poslední změna : 4.2.2010 08:30, Vytvořen : 1.2.2010 16:36, Vydán : 1.2.2010, 25947x

Komentáře pro ty z Facebooku

Aktuální články autora

Související články