Pravidelný občasník originálního humoru

Socialní graf není to co by mělo zajímat marketéry. A ani sociální sítě

Autor chlívek (Webdesign, Internet) - vydáno 26.12.2010

Čím déle tu Facebook je (a čím více uživatelů nabírá), tím více přemýšlím nad problém s pojmem "social graph". Sociální graf, coby definice toho "kdo jste" a s "kým máte něco společného" se vlivem Facebooku (a času) začal vzdalovat od jedné z původních definic.


A Social graph is a sociogram which depicts all personal relations -- typically not more than 100 per person.

Paradoxně je to nejenom Facebook, který se právě na tomto "social graph" snaží budovat cílení inzerce, hledání společných bodů, rozhodování o tom co by se nám (a těm druhým) vlastně mohlo (nebo možná spíš už mělo) líbit. "Social graph" už dávno není o "úzkém omezeném počtu lidí, které si pustíte do svého blízkého okolí". A za pár let bude překonanou minulostí. Něčím, co se ukáže jako slepá ulička. Paradoxně za to bude zodpovědný zejména Facebook, který tuhle "obezličku" začal používat.

Socialní graf, tak aby byl použitelný, by ve skutečnosti měl být něco, co lze nazvat "Interest graph", nebo "grafem zájmů". Něco takového by dávalo mnohem větší smysl pro marketing, hledání lidí se společnými (ale klidně i zcela protichůdnými) zájmy, pro jakékoliv aktivity v sociálních sítích, které se týkají komunikace, marketingu, her a mnoha dalších věcí.

The Social Graph is the representation of our relationships. Today, these graphs define our personal, family, or business communities on social websites. Unfortunately, we’re duplicating our same Social Graph on multiple websites, resulting in inaccurate data and time spent managing it. Despite many challenges, our Social Graphs should be self-managed from a single trusted source, replicated to websites of our choosing, thus resulting in accurate, efficient, relationship management. (Zdroj: Explaining what the “Social Graph” is to your Executives)

Malinko odbočím. K těm co hrají Farmille a další masově rozšířené hry od Zyngy - na nich lze snadno ukazovat to, jakým způsobem se jejich původní "social graph" změnil na "interest graph" - v jejich sociálním kruhu (grafu) se ocitlo po čase množství lidí, kteří s nimi mají jediné společné - hrají stejnou hru. Řada dalších grafů zájmů vzniká okolo Facebook Pages - musí to ale být Pages, které opravdu poskytují nějaký obsah či informace, nikoliv prosté vyjádření "fanouškovství". Degradací fanouškovstí na "like" a devalvaci hodnoty (stačí se podívat na počty fanoušků podvodných stránek) "like" se Facebook paradoxon postaral o likvidaci něčeho, co by právě v oblasti grafů zájmů dávalo největší smysl.

Paradoxně jedním z dobrých příklad grafů zájmů je Twitter - absence pojmu "friend" coby základ, možnost sledovat ani bych byl sledován, volná tvorba vazeb v grafu. Nikoho asi nepřekvapí, že pokusy využít Twitter jako publikační platformu jsou daleko častější, než stejné pokusy ve Facebooku - právě volné vazby, ale i svoboda publikován a absence velmi striktních pravidel umožňují rozvinout něco, co by Facebook potřeboval ze všeho nejvíc. Ke škodě věci je ještě menší možnost přenositelnosti - body grafu (lidé) na Twitteru jsou jenom velmi problematicky identifikovatelní. A ještě hůře je určitelné, na základě čeho vznikly konkrétní vazby.

Štítky : Internet, Sociální síť, Sociální graf, Social graph, Inteest graph, Graf zájmů, Věda, Sociologie, Facebook.com, Twitter.com




Poslední změna : 26.12.2010 13:18, Vytvořen : 26.12.2010 13:17, Vydán : 26.12.2010, 10569x

Komentáře pro ty z Facebooku

Aktuální články autora

Související články