Pravidelný občasník originálního humoru

Příklady Facebook Graph Search aneb podívejte se, jak (špatně) to hledá

Autor chlívek (Webdesign, Internet) - vydáno 17.2.2013

Můj dojem z nového hledání? Nevidím žádný pokrok, vidím velké problémy v nalezitelnosti - pro firmy na Facebooku bude nové hledání spíše kontraproduktivní. Pro uživatele nijak nepomůže.


Při pohledu na to jakým způsobem Facebook hledá běžné věci se nemohu ubránit dojmu, že tady je opravdu něco špatně. Nový Facebook Graph Search nejenom že zrušil vyhledávací políčko, ale jediné co od samého počátku snaživě předhazuje je vyhledávání v Open Graph databázi - ta ale řeší hlavně "vztahy" mezi objekty (viz Women who live in Prague, Czech Republic and are single aneb Graph Search v praxi). Takže když začnete hledat něco konkrétního, nedokáže správně posloužit.

Pokud ještě stále máte klasické vyhledávání, tak vidíte správně - přestalo být možné zvolit co hledáte (jako například jestli chcete "lidi" nebo Stránky). Dříve vcelku viditelné pokračování ve vyhledávání na webu se v nové podobě také dostává do pozadí. Facebook samozřejmě příliš nechce, aby z něj lidé odcházeli kamkoliv jinam.

 

Trochu zvlášní je ale i to, že Facebook nedokáže ve vyhledávání zohlednit informace o uživateli. Když hledám coby český uživatele "Vodafone", tak je mi dost divné, že mi předkládá všechny možné Vodafone, jenom ne ten český. Přitom k tomu českému musí vést dostatek "náznaků" i z Open Graphu. Třeba tím, že mí přátelé rozhodně budou mít více společného s českým Vodafone než s tím z Egypta.

Na co mimochodem Facebook nezapomněl? Do vyhledávání vkládat nesmysly založené jenom na tom, že si to někdo zaplatil - na pár příkladech to můžete vidět (třeba na tom se Slevomatem, kde se objevuje hned na druhém místě aplikace "Český Poker"). Výsledek hledání Slevomatu je ale další ukázkou toho, jak nevhodný výsledek dostanete. Na prvním místě je odkaz na "aplikaci" Slevomatu - to vás ale přivede aktuálně jenom na stránku s nabídkou Módy a Luxusu navíc bez možnosti stát se fanouškem Stránky.

Hodně samozřejmě záleží jak vlastně budete hledat. Příklad Slevomat vs. Slevomat.cz je poměrně dobrý, protože obé může být použito pro hledání téhož. A jak je vidět z předchozího výsledku, výsledek je zcela jiný. A těžko se chápe, proč čtyři pozice obsadil odkaz na vyhledání "Slevomat.cz" na webu (tam samozřejmě stále Facebook hledá pomocí Bing.com).

Můj dojem z nového hledání? Nevidím žádný pokrok, vidím velké problémy v nalezitelnosti - pro firmy na Facebooku bude nové hledání spíše kontraproduktivní. Pro uživatele nijak nepomůže. Představa Facebooku, že lidé budou hlavně hledat "Friends who live in Prague and work at McDonalds's" (mimochodem nula výsledků) nebo "People who are not my friends and are in a relationship with my friends" (méně jak 100 lidí) mi nějak nepřipadá jako reálná. Navíc je tohle vyhledávání zatím stále možné jenom v angličtině a je otázkou jak to s jeho převodem do češtiny dopadne.

Štítky : Facebook.com, Graph Search, Vyhledávání, Sociální síť, Internet, Open Graph, Facebook Graph Search




Poslední změna : 17.2.2013 09:19, Vytvořen : 17.2.2013 09:19, Vydán : 17.2.2013, 9385x

Komentáře pro ty z Facebooku

Aktuální články autora

Související články