Pravidelný občasník originálního humoru

Facebook Pages nebo Facebook Groups? První, to druhé zaspalo dobu

Autor chlívek (Webdesign, Internet) - vydáno 14.6.2009

Tak jako tak - zajistí vám Facebook (mající již prakticky jeden milion českých uživatelů) velké zviditelnění prostřednictvím Pages/Groups? Co najdete uvnitř? Průvodce Facebook Pages a Facebook groups a možná i nějaké užitečnější tipy


Facebookem zavedené "Pages" jsou dost nepochopitelně jedinou rozumnou alternativou pro každého, kdo chce snadno něco publikovat (už jenom a zejména proto, že nabízeji veřejně dostupnou adresu). Nemluvě o tom, že Pages nabízejí alespoň nějaké základní statistiky - ty jsou sice zoufale zpožděné a nabízejí jenom krátké časové období, ale pořád je to alespoň "něco". "Groups" (skupiny) nenabízejí nic takového.

U Pages jsou statistiky nabízeny v různých podobách, ocenitelné jsou základní statistiky znázorňující rozdělení na muže/ženy a věkové skupiny a některé další statistiky týkající se "chodu" - fanoušků, aktivit, atd.


Kliknutím zobrazíte čitelnější podobu

Bohužel ani u Group, ani u Pages nenajdete pokročilé možnosti importu z vnějších zdrojů - citelně chybí import RSS zdrojů. Můžete sice začít zkoušet některé z Facebook Apps (aplikací), které lze jakž takž "připojit" k Pages nebo Groups, ale většina z nich je nespolehlivá. A jenom málokterá z nich například umožňuje import RSS do "feedu" stránky/skupiny - ve většině případů umožňuje jenom vytvořit další záložku/box . Přitom pro propojení vašeho webu či blogu je rozhodně nutné importovat RSS právě do "feedu" stránky/skupiny.

Opačným směrem je to ještě větší problém. Pokud už vůbec Facebook nabízí RSS, tak neváhá a strká do něj Javascriptem obalené věci, které funguje jenom ve Facebooku. Zjistit RSS je navíc úkol skoro nadlidský (s jedinou nepochopitelnou vyjímkou - RSS pro Notes). Help stránky Facebooku jsou plné dotazů "Jak zjistím RSS mých Pages". A bezradných odpovědí.

U Pages vs Groups navíc (opět ve prospěch Pages) oceníte i snažší dostupnost k vámi spravovanými Pages. Dostate se k vašim groups totiž vyžaduje nesmyslné průchody skrz obecný přehled Group, poté přes "Moje Skupiny" a poté absurdní výběr "Groups You Admin". V některých okamžicích tvůrce Facebooku nechápu - zjevně totiž vlastní výtvor nepoužívají.

Mezi Pages a Groups najdete i jeden poměrně podstatný rozdíl - skupinu lze přejmenovat, stránku paradoxně nikoliv. Stejně tak nejde založit novou skupinu/stránku a "převést" tam fanoušky - pokud se tedy "seknete", budete mít problém. A jak se v praxi ukazuje, příliš dlouhé názvy stránky taky nejsou dobré - na Wall (a hlavně u fanoušků) totiž tenhle dlouhý název nevypadá zrovna logicky.

Marketing? Co že je to za divné slovo?

"Marketingově" fungují Pages lépe i v tom, že informace umisťované na "Wall" se snáze dostávají k fanouškům a paradoxně Pages nakonec nabízejí stejné funkční moduly jako Groups - zde bez mučení přiznávám, že Facebooku moc nerozumím, proč vlastně nedokáže tyhle dvě věci nějak odlišit, respektive prostě spojit. Při využívání obou se navíc musíte připravit i na problém s odesíláním interních "mailů" členům stránky/skupiny - čím více členů a skupin/stránek máte, tím hůře se vám budou zprávy odesílat.

U velkých stránek/skupin pak dojde k "omezením" od Facebooku, který ve snaze bránit spamu, vaše poslané zprávy bude posílat "postupně" - k členům se tak klidně dostanou až za 2-3 dny. A pokud to budete "přehánět", můžete získat i "ban" - ačkoliv máte normální funkční skupinu/stránku, tak příliš velké množství odesílaných zpráv vás přivede do situace, kdy nebudete moci odesílat vůbec nic. A pokud překročíte (tuším, nejsem si teď příliš jist) 15 000 členů, tak ztratíte možnost oslovovat je přes interní "mail" uplně.

Because you sent the message to a large group, it has been delayed.
Some recipients won't get your message right away, but they will soon.

Tak jako tak - zajistí vám Facebook (mající již prakticky jeden milion českých uživatelů) velké zviditelnění prostřednictvím Pages/Groups? Nezajistí, pokud jejich existenci nedoprovodíte klasickým marketingem a reklamou, tak "virální" šíření žádné masové rozšíření nezajistí - Pages/Groups jsou tisíce (spíš desetitisíce) a lidé na Facebooku se nevrhají bezhlavě do "fanouškovství" každé věci, kterou jim někdo nabídne. O kousek níže najdete moje Pages a Groups - v závorce je počet "fanoušku" - nejvíce jich samozřejmě mají takové Pages/Groups, které se týkají společensky důležitého problémů.

Zviditelnění vaší stránky/skupiny pochopitelně Facebook řeší nabídkou inzerce uvnitř Facebooku - to už je ale samozřejmě aktivita za peníze. A je nutné se připravit na dramatickou nízkou CTR (klikatelnost) na inzerci uvnitř Facebooku. Pages (Stránky) každopádně alespoň můžete inzerovat zvenčí, Groups s jejich neveřejnou povahou (snad to někdy FB změní) nikoliv. Tak jako tak, aby se někdo mohl zapojit, musí se na Facebooku zaregistrovat - princip Walled Garden bohužel u Facebooku funguje stále spolehlivě - a skrz absenci RSS ani není možné, aby lidé zvenčí sledovali dění na vaší stránce.

Pages/Groups jsou mimochodem hodně nevděčné pro marketing i možnostmi přizpůsobení - nejsou prakticky žádné. Jediné co lze je nahrát vlastní logo. A než se vám ho tam podaří dát tak aby se ukazovalo jak má (včetně zmenšené podoby), budete muset zkoušet a zkoušet.

Facebook vás každopádně bude vytáčet i při zakládání Pages - jsou totiž zamýšleny jako produktové, firemní nebo osobnostní, takže budete mít často problém si "správně" vybrat z nabídky. Ve finále je to nakonec jedno - množství Pages a Groups ve Facebooku versus velmi primitivní vyhledávání stejně nedává žádný velký důvod k velké snaze v tomto směru. A hlavně nezapomínejte, hledání ve Facebooku nikdy nehledá v obsahu - i zde se projevuje Walled Garden přístup. Až po tak absurdní rozměr, že nemůžete hledat v příspěvcích svých přátel - ale to už je jiná pohádka.

Pages (Stránky) jsou každopádně z hlediska marketingu o stupínek výhodnější - věci  umístěné na Wall stránky se totiž ukazují fanouškům na jejich Wall. A je i větší šance, že také budou reagovat - rozčarování se ale dočkáte v okamžiku, kdy budete reagovat na jejich reakci - objevíte se tam totiž jako příslušná Stránka a není ted jasné, že reakce byla vlastně vaše. Skoro by se dalo v tomto ohledu doporučit, abyste stránky a skupiny zakládali pod nějakým "Servisním" účtem - a používali je už pod vlastním jménem (které přidáte mezi Adminy).

Spam a tak podobně

V Groups i Pages dříve nebo později narazíte na klasickou sebranku, která na Facebooku funguje jenom proto, aby spamovala - a nemám vůbec na myslí občasné oznámení "Založili jsme skupinu, přijďte se stát fanoušky" informující o něčem, co může mít podobné zaměření - od toho ostatně Facebook je. Ve Facebooku se objevil už klasický spam - inzerují se tam weby, lidé lákají k návštěvám zavirovaných stránek, předvádí se tam vrchol stupidity lákáním do pyramidových schémat. Obrana proti něčemu podobnému je u Pages možná jenom tím, že "udáte" spammeru a tím ho zároveň dostanete na černou listinu - do stránky (i skupiny, mechanismus je stejný) už tak nebude moci nic napsat. Nic mu ovšem nebrání, aby si založil nový účet a pokračoval.

Pages ani Groups neumožňují moderaci - jediné co můžete udělat je omezit příspívání na Wall a další části. Případně nechat příspívat všechny, ale příspěvky od "veřejnost" nezobrazovat při prvním vstupu. Výhodou skupin může být i snadnost zakládání uzavřených skupin - buď uplně (neviditelný) nebo viditelných s nutností schválit členství.

Opačný pohled na Spam je nutný i z pohledu toho jak pomocí stránky/skupiny budete oslovovat fanoušky - zde platí "všeho s mírou" - a hlavně, když už chcete oslovit fanoušky "mailem", tak je vhodné k tomu mít opravdu dobrý důvod. Pro ostatní sdělení je vcelku dobře použitelná Wall.

Pages (Stránky):

Groups (Skupíiny):

Štítky : Marketing, Facebook, Sociální sítě, Web 2.0, Webdesign, Internet, MUSTREAD



|
Poslední změna : 20.12.2009 14:25, Vytvořen : 14.6.2009 12:31, Vydán : 14.6.2009, 26315x

Komentáře pro ty z Facebooku

Aktuální články autora

Související články