Pravidelný občasník originálního humoru

Pew Research: Political Polarization & Media Habits

Tohle bych chtěl vidět pro naše malé Česko. Složení čtenářstva zpravodajských zdrojů. V Political Polarization & Media Habits je toho ale daleko, daleko více. Včetně zajímavých postřehů o tom, jak se věří či nevěří médiím. Studie Pew Research plná skvělých informací.

A chcete-li si počíst co o této studii říkají sami novináři, tak v Ever wonder why your avowed-conservative brother and fervently-liberal aunt can't even seem to agree on the facts?

Složení čtenářstva US zpravodajských zdrojů.

Prezentace na téma Nebojte se sociálních sítí z KyberPSYCHO 2014

Vystoupení na konferenci "KYBERPSYCHO V HLEDÁČKU POLICIE" - konference.ncbi.cz - na téma děti, mládež, sociální sítě, bezpečnost, soukromí. A jako bonus, tipy na užitečné a zajímavé mobilní aplikace a aktivity, které jste možná ani netušili, že je dětem můžete doporučit. Samozřejmě klasicky spousta čísel,  hodně nových snímků ukazujících jak hodně mobily a tablety ovlivňují děti a co na nich dělají.

Čas je neúprosný a proto je dnes běžné, že Dunbarovo číslo platí méně a méně

Když analytik v roce 2014 vychází z již neplatných čísel z roku 2012, tak to asi není zrovna dobrý nápad. Navíc ještě z Dunbara, který sice možná platí v reálném životě (klasicky existují i zcela jiná čísla, než 150 od Dunbara), ale pro sociální sítě se už ukázalo, že je všechno (bohužel) jinak.

Prostě Kolik přátel unese Váš mozek? by v roce 2014 mělo vypadat spší nějak jako The Dunbar Number, From the Guru of Social Networks aby to nebylo několik let staré.´a nepůsobilo poněkud mimózně. Zejména v tom, že prostě ignoruje to, že za posledních roky se vše velmi výrazně změnilo.

Něco k tématu najdete třeba v 6 new facts about Facebook, kde se dá vysledovat, že čas ukazuje to co se čekalo, tedy že počet přátel na Facebooku prostě bude růst a růst a růst. Takže dnes už polovina uživatelů na Facebooku má přes 200 přátel. A u těch mladých je to číslo navíc hodně velké.

Ještě poučnější může být graf (pochází z Average number of Facebook friends of U.S. users in 2014, by age group), ve kterém zjistíte, že Dunbar sice jako "průměr" možná platit bude, ale mládež ho překonává i klidně čtyřnásobně. A pokud k tomu mohu ještě něco dodat, tak to působí dost děsivě. 

Průměrný počet přátel na Facebooku podle věku (US)

PS: Skuteční přátelé a facebookoví přátelé je samozřejmě něco, co je velmi obtížné srovnávat. A možná by se to asi srovnávat nemělo. Což by nakonec možná vedlo k tomu, že Dunbar nakonec pravdu má a Facebook má zásadní problém v tom, že tento uměle vytvářený vztah nazval před lety "přátelstvím". Ale s tím nic nenaděláme a  bohužel to média budou stále srovnávat. 

 

A je to tady:  Notice of removal from Google Search: Tak z Eduard Outú je už Eduard Piňos

Ano, s velkým napětím jsem čekal, zda nesmyslné EvropskoUnijní právo na zapomnění dopadne i na můj malý bezvýznamný blog. A je to tady. Článek Tak z Eduard Outú je už Eduard Piňos byl odstraněn z výsledků vyhledávání v Google. Můžeme tomu říkat jakkoliv, ale osobně to beru jako jenom další ukázku nepochopení toho, jak fungují sociální sítě i Internet (ale to bohužel začíná už u samotných aktivit Evropské Unie). A je dost jasné, že mazající moc nemyslel na to, že tímto způsobem opravdu nelze vymazávat negativní momenty z digitální historie.

A je to tady:  Notice of removal from Google Search: Tak z Eduard Outú je už Eduard Piňos

Google prozatím předmětný článek stále ve vyhledávání ukazuje (což může znamenat odstranění na jiné hledání, nebo taky prostě zpoždění Google). Ale není potřeba moc přemýšlet, proč je případně předmětný článek tak problematický. Ukazuje se totiž na prvním místě ve vyhledávání (a zcela určitě i na lecjaké jiné výrazy, než ten jeden). Bohužel zvolené řešení je to nejméně vhodné, je asi vcelku jasné, co se stane.

Vyhledávání v Google na dotaz Eduard Piňos.

Jinak ale samozřejmě, komukoliv kdo za to může, opravdu děkuji, skutečně bych netušil, že zrovna můj bezvýznamný a zanedbávaný blog bude tak brzy předmětem cenzury. Navíc cenzury snažící se maskovat fakta, nic co by skutečně mělo být mazáno. A vůbec stálo za mazání.

iHned.cz prošlo velkým redesignem. Vypadá dobře, ale zapomněli na tablety

Před pondělním zpoplatněním se www.ihned.cz objevilo v novém vzhledu. Hlavní stránka i celkově vše působí pěkně, je vidět, že si s tím někdo opravdu vyhrál. Použitím tenkých čar a provedením trochu vzbuzuje dojem "novin", podobně jako je tomu už roky u New York Times, což je dobře. Protože noviny to jsou a mají být. Na tohle říkám jasně #like.

iHned.cz prošlo velkým redesignem. Vypadá dobře, ale zapomněli na tablety a mobily

Bohužel dojem kazí zbytečně použitý specifický font (ne, opravdu nedělá iHned.cz čitelnějším a nejlepší asi bude si ho ve specifickém stylu vypnout) a články, kde zvítězil hlad po reklamě nad designem. Obrázek v záhlaví článku je malý a působí jako pěst na oko proti reklamě vpravo. Buď měl být text článku užší nebo pravá reklama užší, ale to co je tam teď je zvěrstvo. Které navíc porušením pravidla zlatého řezu (je to prostě tvrdě půlené) působí opravdu odpudivě.

Obrázek v záhlaví článku je malý a působí jako pěst na oko proti reklamě vpravo.

Co je na novém designu podivné je, že si ho nevyzkoušeli na tabletu - prostě se tam nevejde, do obsahu navíc zasahují sociální prvky, které někdo špatně pozicuje a všudypřítomné upozornění na zbytečnost Flashe je také nepřehlédnutelná. Pro mobilní tabletové uživatele bude navíc dost vražedná i závratná datová náročnost článků - zejména pro množství zbytečných prvků a poměrně nepochopitelný přehled dalších článků, který je delší než samotné články.

Nový iHned.cz se nevejde na tablet. Jak na něco takového mohli zapomenout?

Pokud budete postrádat mobilní verzi, tak ta zatím  hotová není. Na Twitteru mi @ihned_zpravy napsaly, že bude o něco později.

Pokud by se to mělo nějak ohodnotit, tak bych dal čtyři z pěti hvězdiček. Byť za porušování zásad designu a ignorování tabletů by si to spíš zasloužilo ještě o hvězdičku méně.

PS: Pavel Kout na Twitteru správně dodává, že nemožnost rozpoznat co je odkaz a co normální text je opruz. Má pravdu. V tomhle jsem bohužel už rezignoval, protože manažerům prostě už roky nevysvětlíte, že odkaz musí být podtržené. 

PPS: A po chvilí snahy to číst na tabletu další zásadní problém - reklamní pozice nejsou při načítání definovány velikostí, takže po dlouhém čekání na stránku se vám uprostřed čtení najednou celá stránka kami sposune a začně poskakovat. Ano, opožděné nahrání reklam. Další věc, kterou takto nemůžete řešit - místo pro reklamu musí mít předem danou velikost (nebo nesmí ovlivnit stránku) 

Hustý volby: Kalousek Miroslav by si měl ve straně udělat pořádek. Vyhrožovat pověšením je za hranou.

Standa Huml opět udeřil, na Facebooku zveřejňuje screenshoty a píše k tomu, že by si v TOP 09 měli udělat pořádek. A když mu o nějakou tu hodinu později dojde že to je nejspíš fake, tak to postupně mění, v tichosti samozřejmě. A píše tam takové perly jako : "Pokud je to psané z falešného účtu, někdo dělá nekalou reklamu a podněcuje k nenávisti jménem parlamentní politické strany. Je třeba každopádně konat."

Ano přátelé, nekalá reklama! Je to tak, nekalá reklama! Standa Huml to nakonec zazdíl poslední verzí, ve které pořád opakuje hloupost "I tak by si měla strana udělat pořádek".

Celé je to velmi prosté, nebo spíše to může být velmi prosté. Reálný Aleš Jirout napsal něco na reálný profil TOP 09. V komentáří mu ovšem odpovídá třeba uplně jiná TOP 09. Na výběr jich je více (zde či zde).

Na Facebooku nikdy nevíte kdo je kdo

Je dobré vědět (u Standy Humla nelze očekávat, že by něco takového věděl), že na Facebooku si kdokoliv může založit cokoliv. Takže is může založit třeba stovku profilů TOP 09 a nahrát tam logo, které získá na "tom pravém"  (TOP 09) profilu. A pak může vstupovat do diskuzí na pravé Stránce. A BFU jako Standa Huml prostě nepoznají, že to neodpovídá pravá TOP 09. Protože jediné jak by to mohli poznat je, že by se podívali na URL, případně si to "TOP 09" rozklikli.

Tohle je poměrně zásadní problém Facebooku už řadu let, který je Facebookem roky ignorovaný. Až v posledních měsících testuje, že pokud na Stránce odpovídá sama Stránka, tak je vedle názvu profilu umístěno označení "ověřeno". Jenže to pořád jenom testují.

Samozřejmě, je stále možné, že by by Správce TOP 09 byl prostě totálně namol a skutečně tam něco takového napsal. Možné je všechno a historie podobné příklady totálních úletů zaznamenala v nespočetném množství případů.

Teď ráno už to neověříme, protože pod předmětným příspěvkem už ony zvláštní komentáře vidět nejsou. Ale poučení je pořád stejné. Facebook je veřejný prostor. Takže si něm TOP 09 těžko může "udělat pořádek", to jsou jenom takové představy bývalého příslušníka SNB. A co hlavně, na Facebooku nemůžete ničemu věřit.

Ale jinak platí co? No blíží se nám volby, takže to bude více a více hustý. Bude vyplavávat špína. Jeden se bude snažit poškodit jiného. A bude zcela běžné, že strana X bude dělat že je strana Y chce poškodit. Je to jedna z častých taktik. Dost podobná sebepoškozování za účelem vyvolání pozornosti. Zatímco lidi co se sebepoškozují zavírají do blázince, u politických stran to udělat, bohužel, nejde.

Na Stránce Prima COOL to bouří. Nedivte se, tohle mají skoro v popisu práce a Nahá Penny z TBBT nebude spouštěčem

Těch úletů o které se postaraly sociální sítě Primy COOL je nepočítaně, takže tak trochu překvapí, že se jejich "fanoušci" ještě diví, že příspěvek je podivný a odpovědi správce ještě podivnější.

Jirka S. mi v noci poslal upozornění na chování správce pod příspěvkem o "Nahé Penny z Teorie velkého třesku" : "Dobrý večer Danieli, kdyby vás to minulo - tak zde je výbornej materiál ke studiu diletantství a idiocie content managera sociálních sítí z Prima Cool (doporučuju si vyhledat příspěvky v komentářích, podle mě se dost opil a dělal ramena - jinak to snad nní možný)."

Připomeňme nedávný #fail při sebevraždě Ivety Bartošové jako dostatečné vysvětlení toho, že tady o opilost, diletantství ani idiocii nejde. Tohle je pro prostě záměr, který skvělé vychází. Lid to chce, Prima COOL tedy předhodí to co chce. Ve stylu Primy COOL je k tomu asi vhodné dodat, že "prostě žádné sraní".

Nejzajímavější na té hádanici čítající aktuálně více než stovku komentářů je, že se proměnila v hádání se o podstatě dabingu s řečmi správce Stránky, že je dabéři vlastně vydírají. A opakovaného poučování lidí, že jsou vlastně úplně blbí a že jim něco musí X krát, jedenáctkrát, atd, pořád opakovat dokola.

Jeden musí chvíli přemýšlet nad tím, že tohle musí být vlastně hrozně frustrující zaměstnání. Ale pokud si chcete dobře zatrolit, tak je jedno jisté. Na Prima COOL se nabízí exemplárně chytlaví správci.

První podzimní den je tu .... vážně. Ať chcete nebo nechcete.

Je to tak, Google má dnes Doodle, připomínající první podzimní den. Podzimní rovnodennost, chcete-li.  A když se Google zeptáte co si o podzimu myslíme, tak se projeví české škarohlídství, ve kterém vyjde "podzim je doba zmírání". Zatímco v anglickém našeptávači se dozvíte, že "podzim je mé oblíbené období". S tím první nesouhlasím, s tím druhým na sto procent ano. Ale to už víte z Miluji barvy podzimu.

První podzimní den je tu .... vážně. Ať chcete nebo nechcete.
Podzimní Doodle od Google. Na www.google.cz je animované, tak mrkněte.

O světě Photoshopu a všech těch kouzelných věcech, kterým nemůžeme a nesmíme věřit

Jeden tweet s obrázkem, který se masově šíří po Twitteru i Facebooku (často aniž by někdo sdílel, raději ho vydávají za svůj). "Exactly how long have U2 been forcing their mus on us for?". Naráží samozřejmě na Apple, které nadělilo album od U2 svým uživatelům aniž by chtěli. Až natolik, že se jim bez jejich vědomí nahrálo do jejich mobilů a tabletů, což řada z nich nelibě nese (je to s podivem, ale i uživatelé Apple mají nějakou hranici, přes kterou není vhodné překročit).

@JamieDMJ nepatří k masově sledovaným účtům na Twitteru. S 15.5 tisící sledujícími je to samozřejmě "známější" účet, ale do stovek tisíc či milionů nejde. Což v kombinaci s tisícovkami retweetů, hvězdiček a odpovědi ukazuje, jak snadno se některé věci šíří. A pokud tenhle obrázek nasdílíte taky, můžete sledovat jak to frčí od vás dál.

O světě Photoshopu a všech těch kouzelných věcech, kterým nemůžeme a nesmíme věřit

Paradoxem je, že si skoro nikdo nevšimne toho, že "FREE U2 TAPE WITH EVERY CASSETTE PLAYER" vypadá v porovnání s ostatním textem dost divně. A nakonec není ani těžké použít třeba Google Images k nalezení originálu. Ten totiž najdete velmi snadno třeba na Argos Catologues. Najdete tam nejenom tenhle konkrétní ale také spoustu dalších nádherně nostalgických kousků.

Prostě je to tak. Žijeme ve světě Photoshopu, když bohužel žádné fotografii na Internetu nemůžeme věřit. CO nemůžeme,  nesmíme. A to i přesto, že je tak krásné se nechat mystifikovat takto vtipnými věcmi.

No, nakonec je mi líto, že něco takového vlastně musím prozrazovat, ale k celému tomu příběhu to nakonec tak nějak hezky patří. Vítejte ve světě, kde vládne Photoshop.  

O vymírajících korektorech a neschopnosti vidět vlastní chyby. V psaném textu. Samozřejmě.

Pokud nepíšete, intenzivně dennodenně nepíšete texty, tak to nejspíš neznáte a budete mít potíž chápat. Budete přesvědčení, že ten kdo napíše text, je schopen si udělat sám korekturu. Zklamu vás, protože to možné není. Kdyby psal pár textů do měsíce a mohl se s nimi zaobírat dlouho, zejména je odložit a vrátit se k nim za hodinu, dvě, den, tak by to možné snad i bylo. Bohužel, v dnešní žurnalistice, zejména té online, to možné není.

Mám s tím sám často problém. Vnitřní problém, který mě žere. K smrti rád píšu, dělám to rád i pro Lupu či další tituly a noviny, ale se záplavou textů a nedostatkem času to vede k tomu, že prostě chyby zůstávají. A to i přes dvojí či trojí přečtení napsaného, použití klasického "spellcheckeru" (u toho se, snad, shodneme, že pomůže jenom velmi málo). A zpravidla ty chyby odhalím až dlouho poté, co se k textu náhodou  opět vrátím a nezbývá mi než žasnout nad tím, co se mi dařilo nevidět.

Byly doby, kdy noviny a časopisy měly skutečné korektory. Jak můžete vidět na příkladu z víkendového článku na Blesk.cz, tak zjevně o víkendu korektoři nepracují. Autorovi či autorce článků může uniknout hrubá chyba v titulku. Paradoxem je, že právě v titulcích mají chyby nejvíce ve zvyku unikat. Může to potvrdit i David Slížek, se kterým jsme se už mockrát shodli na tom, že ani on neviděl chybu, která zůstala v titulku, ačkoliv ho četl a kontroloval.

Jenže, korektoři asi o víkendu nepracují, protože onen článek na Blesk.cz je plný dalších hrubých chyb. Záplavy hrubých chyb (co třeba "zrzci mají horkou hlavu, jsou prchlivý a emocionální") a překlepů (třeba "vášeň a rzhodnost"). A řada dalších článků na Blesk.cz trpí stejným problémem. Totální absencí korektury.

Možná je to věc, na kterou si budeme muset zvyknout. Korektura stojí další peníze a noviny už tak mají problém platit těm, co pro ně píší. Korektury zdržují vydání, protože hotová věc může být venku daleko dřív. A co navíc, životnost každé věci na Internetu je mizivá. Jepičí život článků možná znamená, že korektury se prostě nevyplatí. Co navíc, říkává se, že je ideální v článku nechat alespoň jednu chybu. protože pak se hnidopoši a otravové mají čemu věnovat. A nařeší podstatnější věci.

Vím, zdejší (pooh.cz) texty jsou plné chyb - ale to vzniká velmi jednoduše, velmi málokdy po sobě čtu to, co jsem sem pověsil. Je to jen takový osobní sešit, blog, zápisky, kde se mi nechce řešit to, co musím přeci jenom aspoň trochu zkoušet řešit jinde. Možná to není správně, ale je to takový nějaký kompromis mezi tím, že stále mám onu neodolatelnou touhu něco napsat do osobního blogu. Ale už nemám čas to moc řešit. Zlaté časy bloggingu se spoustou času jsou nenávratně pryč.

A možná jsou pryč časy, kdy noviny měly korektory. Teď už jenom s napětím očekávat, jestli totéž potká noviny papírové.  

My toho Humla nemít, museli bysme si ho snad vymyslet. Ještě větší blbec, než jsme si doposud mysleli

Být jednou provždy esenbákem musí být těžký úděl. To se takhle proslavíte před celým národem výrokem, o kterém vzápětí tvrdíte, že jste ho neřekli. Jenže, pokud jste prostě něco jako bývalý esenbák a v hlavě to máte srovnané právě po vzoru SNB, tak je jasné, že tohle nebude ojedinělé. A proto tahle na konci okurkové sezóny vstoupíte do dějin blábolem co semele dohromady řadu konspiračních teorií. Jinými slovy, ještě větší blbec, než jsme si doposud mysleli.

A což o to, ono by to nevadilo, milovníků konspirací je nepočítaně. Špatné je, že něco takového za peníze daňových poplatníků sedí kdesi, kde by mělo rozhodovat o našich osudech. A to je na tom to děsivé.

DODATEK 20:30 ... Soudruh Huml vyřešil problém klasicky po vzoru SNB. Přihodil mě na Facebooku na Block. Domnívá se samozřejmě, že nemohu tím ty jeho bláboly číst a komentovat. Což je samozřejmě klasický omyl. Takže k tomu jenom dodejme, že existence někoho takto omezeného a hloupého v Parlamentu mě nepřestává šokovat. Stejně jako to, že už v době jeho blábolení o Petře Kvitové něměl dostatek odvahy, aby okamžitě odstoupil ze všech pozic. Jinými slovy, tohle nemá v politice co děat. Ale bohužel, naše politika je už taková, že takovýmto exemplárně hloupým lidem dává možnost vyniknout. 

Městská Policie Brno má nejspíš hacknutý web, ale v prohlížeči to asi neuvidíte

Karel Figlar na Facebooku POOH.CZ upozornil na velmi zvláštní chování sdílení z webu www.mpb.cz , tedy webu Městské Policie Brno. Když budete chtít sdílet, tak se v popisku objeví dost podivná věc (viz obrázek).

Zajímavé na tom všem je, že když si onu adresu otevřete v prohlížeči, tak tam ten text není. Ale když si to otevřete třeba v Debuggeru Facebooku tak ho tam najdete. Takže buď se někdo rafinovaně pomstil Městské Policii Brno, nebo je ten web hacknutý.

Jsem stará škola a věřím, že by reklamní sdělení mělo umožnit pochopit o co jde

Možná jsem naivní, každopádně jsem stará škola. Vzhledem k věku je to ostatně dost očekávatelné. Součástí toho, je že když mi přistane v e-mailu krásně vyvedené oznámení o nové verzi čehosi, tak očekávám, že z toho samotného sdělení pochopím, o co se jedná. Což v případě oznámení EMC o nové verzi syncplicity prostě nevím. Nějak tak se automaticky předpokládá, že víte co to vlastně je.  

Samozřejmě jsem kliknul, což mě přivedlo na web. Kde to zafungovalo stejně. Z toho co vídím stále nevím o co se jedná. K čemu to slouží? Jakž takž se to dozvím, až když začnu rolovat. Jenže, jak už jsme psal, jsem stará škola a myslím si, že by to mělo být jasné na první pohled. Zejména proto, že za normálních okolností už bych ten web dávno zavřel.

Přitom je to škoda. Syncplicity (které budete mít pořád snahu číst/slyšet jako simplicity) je poměrně hodně dobře hodnocené software pro synchronizaci souborů, označované i jako bezpečná firemní alternativa pro Dropbox.

Ale samozřejmě, možná je chyba ve mě. A tenhle způsob informace o produktu spojený s hádankou je prostě moderní a cool. A uživatelé prostě budou chtít pátrat a věnovat tomu čas. Nebo taky možná ne.

Vaše hesla šifrujeme, ale umíme je dešifrovat, takže se vůbec nemáte čeho bát.

"Hesla jsou v databází uložena šifrovaně. Šifrujeme je vlastním algoritmem a tudíž je dokážeme i dešifrovat. Heslo si můžete kdykoli změnit přes zákaznickou administraci, která běží na httsp". Tohle dostal Tomáš Dvořák od zákaznické podpory u FORPSI jako odpověď na dotaz, týkající se ukládání hesel v plaintextu.

Vaše hesla šifrujeme, ale umíme je dešifrovat, takže se vůbec nemáte čeho bát.

Neexistuje žádná lepší ukázka do učebnice, než je tato. Technická podpora informuje zákazníka, že jeho heslo mohou kdykoliv přečíst nejenom oni, ale také kdokoliv jiný, kdo FORPSI hackne systémy. A aby se cítil bezpečně, přidají uklidňující větu o "vlastním algoritmu".

Prosím pěkně, hesla zákazníků, uživatelů, se nikdy neukládají v čitelné podobě ani dekodovatelné/dešifrovatelné podobě. Hesla uživatelů se musí zašifrovat odpovídajícím způsobem tak, aby to bylo jednosměrné. Tak aby nikdo nemohl heslo získat. A už vůbec ne kdokoliv ze zaměstnanců společnosti.  

Koho si přejete na Letné? Já bych byl pro Taťku Šmoulu. Letní okurka přinesla povedený fake

Je to tak, na www.kohonaletne.cz můžete hlasovat, čí sochu chcete v Praze na Letné. Tam co stával Tatíček Stalin. A tam co je občas se kývající kyvadlo. A zatím to vypadá, že vede Jaromír Jágr (12 226 hlasů) a Karel Gott krutě stíhá (10 998 hlasů). Na chudinku Jiřinku Bohdalovou je tu třetí místo s jenom 5 523 hlasy. Mě osobně chybí Michael Jackson a Taťka Šmoula.  

 

Pražský magistrát má mezitím plné ruce práce s informováním, že je vše "naprosto zavádějící" a ještě navíc, že to používá protiprávně design webových stránek co je autorské dílo a byl vytvořen na zakázku. A co navíc, prý je to vizuál před designem. Zábavné léto. Moc zábavné.

A mimochodem, to číslo "Zdeňka Mullera, tiskového mluvčí", najdete například na "ERM company s.r.o.". Ale tam se jmenuje Petr Ondra. 

 

 


( strana 1 z 384 ) Starší články >>> ( celkem článků: 5746)



REKLAMA

POOH.CZ na sociálních sítích





RSS a tak podobně