Pravidelný občasník originálního humoru

Real Time Search - The Next Big Thing - Twitter/Facebook a Bing mají zásnuby

Autor chlívek (Webdesign, Internet) - vydáno 22.10.2009

Je to opravdu tak velká událost? Má opodstatnění to označovat za událost roku? A nezapomíná se v řadě případů na některé další skutečnosti? A je vlastně RTS (Real Time Search) tak revoluční? A něco o tom, jak je stále blbé, že jsme se narodili v České republice


Začnu z konce perexu. Ano, RTS (Real Time Search) je revoluční a je to "Next Big Thing". Jenom si musíte uvědomit, že to není ve významu "vyhledávání v reálném čase" ale "prohledávání reálného času". Pokud jenom trochu znáte různé "trendovací" služby k Twitteru, tak asi tušíte ten podstatný rozdíl - Twitter je už delší dobu (po překročení kritického množství uživatel) opravdu dobrý k tomu, abyste věděli co je právě v kurzu, co se děje, co lidstvo trápí. A umět tyhle informace z reálného času zpracovat je samozřejmě sen každého vyhledávacího stroje - ale také analytiků i marketerů. A o tohle tady právě jde. O možnost zpracovávat "statusy" lidí z Facebooku a Twitteru. Přeci jenom ten první má celosvětově přes 300 milionů uživatelů. Ten druhý má sice o nějaký ten řád míň (23 milionů), ale pořád je to dostatečně velký "vzorek"

A teď k tomu zbytku - prohledávání statusů Twitteru i Facebooku existuje už docela dost dlouho - Google ho dělá už řadu měsíců, byť se pochopitelně u Facebooku potýká s jeho "walled garden" modelem a moc z toho nedokáže vyždímat. Aby je mohl indexovat lépe, tak je samozřejmě lepší, pokud dojde k dosažení nějaké dohody mezi vyhledávacím strojem a zdrojem statusů - výsledkem čehož je samozřejmě nějaké lepší předávání informací, než "hloupé" parsování z webových stránek.

Bing & Twitter & Google

Takže ano, Microsoft (www.bing.com) se dohodl s Twitter a Facebookem. A svět teď jásá jak je to skvělé a tváří se jako kdyby nic netušil - přitom o něčem takovém se mluví už asi 4-5 měsíců (a je to nevyhnutelná věc). Stejně tak se ale Google dohodl s Twitterem, takže prosím nebrat vážně ty oslavné hlasy, které naznačují, že snad Google nyní hraje druhé housle (viz například Bing brings Twitter search, outsmarts Google). Nehraje. A odvážím se tvrdit, že bude mít lepší a praktičtější implementaci. A nejzajímavější na tom nakonec je, že některé ze společností Twitteru za tata data platí (Bing prý ne, Google možná ano).

Každopádně, http://www.bing.com/twitter/ je příklad jak to zamýšlí Microsoft a pochopitelně tam dopadnete klasicky - je tam klasické "fuck off" v podobě "Bing Twitter Search is not available in this locale". Klasická idiocie ,přesně taková, jakou od Microsoftu v tomto ohledu můžete očekávat. Beta verzi od Google jste mohli už dlouho používat zde : http://www.google.com/cse/home?cx=004053080137224009376%3Aicdh3tsqkzy - jak ale bude fungovat finální podoba, to není vůbec jasné (a nic moc toho zatím známo není, něco málo od Marissy Mayer na blogu) byť je dost pravděpodobné, že to Social Search je přesně to, na co "čekáme" (viz třeba Google Social Search Is Coming & More On Google-Twitter).

Bing & Facebook & kde zůstal ten Google?

Podle dalších zdrojů (třeba zde) se Bingu podařilo uzavřít dohodu i s Facebookem a bude tak indexovat i statusy (a všechno ostatní smetí) na Facebooku. Zde je potřeba ještě více zdůraznit "walled garden" charakter Facebooku a z toho plynoucí poněkud složitějšího otázku toho "co" indexovat a co neindexovat. A s ohledem na desetinásobné množství uživatelů je jasné, že to opravdu nebude až tak jednoduché.

A ještě jednu věc je potřeba zdůraznit - Microsoft Bing zatím nic takového neumí. A pro týdny (a velmi možná měsíce) nic takového ještě umět nebude. A je asi dost jasné, že Google prostě v té době "dožene" náskok - tedy, hypotetický náskok, protože (a to musím zdůraznit) - tahle hysterie je založená na tom že "Microsoft se chystá oznámit, že uzavřel smlouvu a bude indexovat Facebook". Nechť mi všichni prominou, podobně koncipované oznámení se nehodí do 21. století.

A poslední poznámka - tahle smlouva a "spolupráce" není výhodou pro Microsoft, ta je jednoznačně výhodná jen a pouze pro Facebook. Microsoft samotný z toho bude mít užitek zcela minimální.

Tečka. Nevidím důvod k jásotu. Není to událost roku. Je to nevyhnutelná událost, věc kterou Google i Bing měli umět už dávno (a Google, otevřeně řečeno, částečně tohle už dávno umí).

Štítky : Internet, Webdesign, Bing.com, Facebook.com, Twitter.com, Microsoft, Vyhledávání




Poslední změna : 22.10.2009 16:13, Vytvořen : 22.10.2009 16:08, Vydán : 22.10.2009, 7929x

Komentáře pro ty z Facebooku

Aktuální články autora

Související články