Pravidelný občasník originálního humoru

Vše co byste měli vědět o podmínkách užívání Facebooku

Autor chlívek (Webdesign, Internet) - vydáno 26.11.2009

Co smíte a nesmíte jako člověk. Jaké marketingové aktivity můžete na Facebook používat. K čemu slouží profily, stránky a další nástroje Facebooku. Detailní pohled na podmínky užívání Facebooku a hlavně nové podmínky využití pro marketing.


Poměrně čerstvá změna Promotions Guidelines je poměrně důležitý důvod k tomu, abyste se lépe (a z novu) seznámili s tím, jakým způsobem můžete na Facebook existovat a podnikat. Nic není totiž tak jednoduché jak to vypadá. Ale začnu od začátku.

Statement of Rights and Responsibilities

"Statement of Rights and Responsibilities" je základní právní dokument, upravující existenci existenci uživatele na Facebooku. A je tedy potřeba od něj začít. Mimo obvyklých věcí (nesmíte konát nezákonné věci, atd) obsahuje několik podstatných bodů, se kterými se můžete zle potázat.

3.9 ::: You will not offer any contest, giveaway, or sweepstakes ("promotion") on Facebook without our prior written consent. If we consent, you take full responsibility for the promotion, and will follow our Promotions Guidelines and all applicable laws.

Poměrně podstatná, protože to jasně říká, že nebudete pořádat žádné soutěže, rozdávačky, loterie/losování bez předchozího písemného souhlasu Facebooku. Pokud souhlas získáte, musíte dodržovat zmíněné Promotions Guidelines. Je těžko pochopitelné, co tím vlastně chce Facebook říci, protože pokud by toto bylo míněno vážně, neexistuje žádná možnost jak na Facebooku dělat to, co na něm běžně dělají firmy a agentury. Ale jak (snad) později uvidíte, právě Promotions Guidelines to chápou trochu jinak.

4 ::: Facebook users provide their real names and information, and we need your help to keep it that way. Here are some commitments you make to us relating to registering and maintaining the security of your account:

Neberte požadavek na poskytnutí reálných (skutečných) jmena a informací jako nějakou legraci - účet na Facebooku skutečně musí patřit reálné osobě a obsahovat její reálné informace. Pokud nevěřícně kroutíte hlavou a poukazujete na ty tisíce falešných účtů, kruťte. Ale sami neriskujte, můžete o takový účet přijít.

4.2 ::: You will not use your personal profile for your own commercial gain (such as selling your status update to an advertiser).

I tento bod je jedna z novinek, která se na Facebooku objevila před pár měsící - váš profil by měl být prostý komerčních aktivit, (ale, to je důležité) které vám přinášejí zisk - takže pokud to děláte zadarmo, dělejte si co chcete. Ale můžete narazit na molocha, který odjakživa nejprve maže a pak se odmítá bavit.

4.3 ::: You will not use Facebook if you are under 13.

Vaše děti mohou na Facebook až od 13 let a výše. Pamatujte na to.

4.6 ::: You will not share your password, let anyone else access your account, or do anything else that might jeopardize the security of your account.

Mírně problematické ustanovení u účtů, které jsou sdíleny ve firmě. Vzhledem k tomu, že Pages/Groups a prakticky cokoliv na Facebooku je možné administrovat opravdu z vlastních účtů, není nejmenší důvod k vytváření "hromadných" firemních účtů.

5.5 ::: If you repeatedly infringe other people's intellectual property rights, we will disable your account when appropriate.

Další bod, kde je možné se dostat na tenký led - zejména pokud děláte fanouškovské stránky či skupiny. Pokud budete "porušovat něčí práva k duševnímu vlastnictví", můžete rychle zjistit, že váš účet už neexistuje. A příjdete o veškerou vaší práci.

5.6 ::: You will not use our copyrights or trademarks (including Facebook, the Facebook and F Logos, FB, Face, Poke, Wall and 32665), or any confusingly similar marks, without our written permission.

9.11 ::: You may use the logos we make available to developers or issue a press release or other public statement so long as you follow our Platform Policies.

Velmi podstatné - bez písemného souhlas Facebooku nesmíte používat žádné z obchodních značek ani chráněných/registrovaných jmen, obrázků, ikonek, atd.  Výjimkou je použití autorizované, ale týká se vývojářů, tedy aplikací!

5.7 ::: If you collect information from users, you will: obtain their consent, make it clear you (and not Facebook) are the one collecting their information, and post a privacy policy explaining what information you collect and how you will use it.

Pokud v rámci svých aktivity (aplikace zejména) shromažujete informace o uživatelích, je nutné k tomu (a) získat jejich souhlas a (b) upozornit na to, že jste to vy (nikoliv Facebook) kdo je shromažďuje. Musíte také zveřejnit pravidla s informace o shromažďovaných informacích a způsobu jejich použití.

7 ::: If you make a payment on Facebook or use Facebook Credits, you agree to our Payments Terms.

Tohle je další z relativně nových věcí - evidentní navíc je i to, že se Facebook chystá k zavedení virtuální měny. Každopádně, pokud v rámci aplikace na Facebooku operujete s platbami, je nutné dodržovat další sadu pravidel (Payments Terms).

9.1 ::: You are responsible for your application and its content and all uses you make of Platform. This includes ensuring your application or use of Platform meets our Platform Policies and our Advertising Guidelines.

V bodě devět se pravidla dostávají k podstatným pravidlům pro tvůrce aplikaci - objevují se další dva dokumenty upravující tvorbu/chod aplikací a inzerci na Facebooku. Ale k tomu také až později.

9.2.1 ::: You will only request data you need to operate your application.

Podstatné, byť porušované v stovkách tisích případů - aplikace nejsou oprávěny shromaždovat a dokonce ani požadovat data, která nepotřebují. Vztahuje se to hlavně k informacím z profilů.

9.2.2 ::: You will have a privacy policy or otherwise make it clear to users what user data you are going to use and how you will use, display, or share that data..
9.2.3 ::: You will make it clear to users what user data you are going to use and how you will use, display, or share that data.

Opakování je samozřejmě dobré, protože i zde je jasné řečeno, že vaše aplikace musí mít pravidla na ochranu soukromí (Privacy policy) nebo aspoň určeno jaké údaje uživatele použijete, jak je použijete, zobrazíte či budete sdílet. Bez iluzí, málo současných aplikací na Facebooku tomuto pravidlu vyhovuje.

9.2.5 ::: You will delete all data you received from us relating to any user who deauthorizes, disconnects, or otherwise disassociates from your application unless otherwise permitted in our Platform Policies.
9.4. ::: You will make it easy for users to remove or disconnect from your application

Další ignorované pravidlo - pokud váš uživatel požádá o zrušení informací, které o něm v aplikací máte, jste povinni je smazat.

9.5 ::: You will make it easy for users to contact you. We can also share your email address with users.
9.6 ::: You will provide customer support for your application.

Neméně důležité pravidlo, uživatelé musí být schopni vás snadno kontaktovat. A co dodat, tohle pravidlo je prakticky nulově dodržováno ve stovkách tisíc případů. Pozor si dejte i na 9.6 - Facebook může požadovat, abyste poskytovali uživatelskou podporu.

9.7 ::: You will not show third party ads or web search boxes on Facebook user profiles or Pages.

A zde máme dobře schované velmi podstatné pravidlo - na uživatelských profilech ani Pages (Stránkách) nesmíte zobrazovat inzerci třetích stran ani vyhledávací boxy třetích stran. Všimněte si prosím, že aplikace vyloučeny nejsou - profily a stránky jednoznačně ano.

9.13.1 ::: have a policy for removing infringing content and terminating repeat infringers that complies with the Digital Millennium Copyright Act.
9.13.2 ::: comply with the Video Privacy Protection Act ("VPPA"), and will obtain explicit, opt-in consent from users prior to sharing with Facebook user data subject to the VPPA

Facebook se řídí americkými zákony a "oblíbená" DCMA je nebezpečná zbraň - pokud se ve vaší aplikaci objeví něco, co bude napadnuto v rámci DCMA, můžete velmi tvrdě narazit. Narazit ale můžete i na VPPA - to se ale naštěstí netýká soukromí lidí, ale obchodních výsledků a prodejních výsledků týkajících se audio visuálních materiálů.

12.1 ::: Pages are special profiles that may only be used to promote a business or other commercial, political, or charitable organization or endeavor (including non-profit organizations, political campaigns, bands, and celebrities).
12.2 ::: You may only administer a Facebook Page if you are an authorized representative of the subject of the Page.

Velmi podstatná definice toho, že Pages (Strány) mohou být použity pouze pro určité účely a obsah - není tedy například mít možné Pages (Stránky) "obecné" (typicky například "Potřebuji dovolenou!!!" je v rozporu s tímto pravidlem). Page je určena k propagaci podnikání nebo jiné komerční, politické či charitativní organizace či činnosti.  Zahrnuje to i nevýdělečné organizace, politické kampaně, skupiny a celebrity.

K adminsitraci stránky navíc musíte být autorizováni těmi, kterých se stránka týká - což také znamená, že můžete narazit na známé pravidlo "nejdřív mažeme, pak se neptáme".

Připravte se i na to, že Facebook dopředu blokuje některá slova v názvech stránek - nelze například založit stránky obsahující Microsoft ani Google. Toto blokování není aktivní u Groups. A je uplně jedno, že máte tištěný magazín "Microsoft Weekly" (například) - jeho fan stránka má prostě smůlu.

12.6 ::: You may not place a Fan Box widget in an advertisement.

Jakkoliv je lákavé použít Fan Box v inzerátech, zapomeňte na to - nesmí se to.

14.1 ::: If you violate the letter or spirit of this Statement, or otherwise create possible legal exposure for us, we can stop providing all or part of Facebook to you. We will notify you by email or at the next time you attempt to access your account.

Váš účet, stránky, skupiny (prostě cokoliv) co na Facebooku máte může být kdykoliv zrušeno - dozvíte se o tom jedině tak, že se k účtu přihlásíte (a zjistíte, že nemůžete). V tom okamžiku je odeslán e-mail (pokud tedy nemáte vpořádku mailovou adresu, máte smůlu). Není snad ani moc nutné příliš zdůrazňovat, že při snaze o získání zakázaných věcí zpět do použitelné podoby narazíte na absolutní hradbu, neochotu, nezájem a ignoranci. Včetně zásadní nemožnosti vůbec najít způsob jak Facebook kontaktovat.

Promotions Guidelines

Promotions Guideline jsou velmi čerstvé (nové platí od 4.listopadu) a efektivně znemožňují použít Facebook pro jakkékoliv doposud používané způsoby marketingu a reklamy. Vznikly nepochybně jako reakce na množící se právní problémy Facebooku s aplikacemi a stránkami, které nekonaly zcela v souladu se zákonem - Facebook se takto brání vlastní zodpovědnosti. To, že s "vaničkou vylévá i dítě" je samozřejmě jiný problém. Moc je to nezajímá, vy si přece vždy můžete za peníze koupit inzerci - proč by vám něco umožňoval zadarmo, tak jak tomu bylo doposud.

These Promotions Guidelines govern the publicizing or administering of any sweepstakes, contest, competition or other similar offering (each, a "promotion") on Facebook by you.

Je důležité vědět, že tato pravidla se vztahují na zveřejňování i adminstraci (pamatujte na slovo zveřejňování) loterií, soutěží či jiných podobných aktivit. A týkají se jak Facebooku (Pages, Groups, Statusy) tak "Platformy" (což jsou aplikace, pokud vám není jasné o co se jedná). A vztahuje se i na inzerci na Facebooku!

  • Loterii přitom Facebook v pravidlech definuje podobně jako loterijní zákon u nás - tedy jde o to, že výherce je vybrán na základě "šance"
  • Soutěž (v originále "contest" a "competition) určuje výherce na základě schopností.

Facebook klasicky požaduje, abyste byli plně zodpovědní, vše bylo legální a vyvarovali se jakéhokoliv spojování Facebooku s vašimi aktivitami. Vše musí být samozřejmě pravdivé, přesné, nesmí být zavádějící, podvádějící či jakkoliv umožňující chybný výklad. Dále nesmíte :

  • Pořádat cokoliv pro osoby mladší 18 let
  • Pořádat cokoliv pro osoby z embargovaných zemí
  • Pořádat loterii pro osoby z Belgie, Norska, Švédska a Indie
  • Pořádat cokoliv zahrnující jako nástroj/cíl sázky (gambling), tabák, mléčné výrobky, zbraně, léky na předpis a palivo (ve významu benzín, nafta, atd)
  • Nabízet ceny - alkohol, tabák, mléčné výrobky, zbraně a léky na předpis
  • Pořádat cokoliv co vyžaduje koupi produktu, dlouhodobé vykonávání činnosti

Žádnou činnnost tohoto druhu nesmíte provádět prostřednictvím Facebooku - jedinou vyjímkou je možnost použít Aplikaci (Facebook Platform), ale v takovémto případě musíte mít dopředný souhlas  - pokud souhlas získáte, vše se musí odehrávat uvnitř aplikace, stále nesmíte používat jakékoliv místo, kde je obsah přítomen "na" Facebooku. Tedy ani Pages/Stránky.  Kontaktovat Faceboo je možné jenom pomocí contact form (formulář).

Poznámka - ano, začíná vám to být jasné. Facebook zakázal jakékoliv využití pro komerční účely bez svolení. A v případě svolení se veškerý obsah a dění musí odehrávat mimo Facebook.

Pokud budete mít souhlas, nesmíte zapomenout na některé další podmínky:

  • Jasné uvést, že Facebook s tím nemá nic společného ("This promotion is in no way sponsored, endorsed or administered by, or associated with, Facebook. You understand that you are providing your information to [recipient(s) of information] and not to Facebook. The information you provide will only be used for [disclose any way that you plan to use the user's information].")
  • Vyvarovat se jakýchkoliv jiných zmínek o Facebooku, zejména snahy vyvolat dojem, že Facebook aktivitu sponzoruje.
  • Facebooku poskytnout dopředu veškeré materiály - 7 dní předem

V bod (4) You do not need our prior written approval if you are publicizing a promotion that is administered completely off of Facebook. ovšem narazíte na to, že si Facebook odporuje, ale na druhou stranu to dává možnost marketingových aktivit na Facebooku - ale samotné dění se musí odehrávat mimo Facebook - v tom samém bodě vás ovšem Facebook skvostně upozorní, že pokud se mu to nebude líbit, všechno vám smaže a zakáže. A objevuje se zde jeden hodně podstatný bod:

4.2 ::: In the rules of the promotion, or otherwise, you will not condition entry to the promotion upon taking any action on Facebook, for example, updating a status, posting on a profile or Page, or uploading a photo.

Znamená to, že součástí vaší aktivity nesmí být jakákoliv aktivita účastníků na Facebooku - tedy požadavky na obsah ve statusech, umístění něčeho na profil či stránku, ani upload fotografií. Vyjmenováno to není, ale "any action" může zahrnovat i například označování ve fotografiích (viz úspěšná akce IKEA, která by teď již nemohla být možná).

Účastníci soutěže ale mohou přispívat na váš vlastní web - Facebook tuto skutečnost přímo zmiňuje na konci jako příklad možného použití.

Nesmíte ani požadovat, aby se účastník stal fanouškem stránky a tím se stal účastníkem soutěže.

Správně to můžete udělat jedině tak, že účastník se "přihlásí" do soutěže pomocí vnější aplikace, která může být jednou ze záložek stránky.

Účastníky nesmíte o vítězství v soutěži oslovit prostřednictvím Facebooku (chat, profily, pages, zprávy).

Můžete jedině získat jejich mailové adresy a vyrozmět je přímo. Adresy ale můžete získávat jedině ve vaší vlastní aplikace, opět mimo Facebook.

 Nesmíte dokonce ani vyzývat účastníky soutěže, aby si založili na Facebooku účet.

Jinými slovy, účast v soutěží nesmí být podmíněna tím, že účastník má Facebook učet.

Obejít to ale můžete tím, že použijete aplikaci, která může požadovat Facebook učet k správnému chodu. Ano, i tenhle skvost najdete v podmínkách.

Platform Policy

Platform Policy (Developer Principles and Policies) se týká všech, kdo na Facebooku zprovozní aplikaci. V principu ovšem lz říci, že Facebook evidentně není schopen vynutit tato pravidla - všude je totiž plno aplikací, které nic nedodržují a navíc je jejich jediným účelem spam, sbírání osobních údajů a řada aktvivit, které pouze záměrně matou uživatele. Vyberu opět jenom někeré podstatné body.

I.1 ::: You must provide a link to your privacy policy and any other applicable policies in the Info section of your application's Profile page and on every page of your application.

Hromadně nedodržované pravidlo, přesto byste na něj měli pamatovat - pravidla ochrany osobních údajů jsou takřka povinnou součástí jakýchkoliv webových aktivit. Zde musí být uvedeny na "INFO" sekci profilu aplikace a také na každé stránce aplikace.

II.7 ::: To change the name of your application, you must use one of the following formats for 30 days before completely switching to your new application name: "New name (formerly 'old name')" or "New name (renamed)." For example, "App 2 (formerly App 1)" or "App 2 (renamed)."

Dávejte si pozor na okamžik, kdy budete chtít aplikaci přejmenovat. Je potřeba nechat 30 dní oba názvy a teprve poté odstranit ten původní.

III.1 ::: You must not store or cache any data you receive from us for more than 24 hours unless doing so is permitted by the offline exception, or that data is explicitly designated as Storable Data.

Poměrně důležité, ale těžko vymahatelné - data získaná z Facebook API volání smíte udržovat pouze 24 hodin. Je dobré si přečíst výjimky toho co se smí ponechávat.

III.2 ::: You must not give data you receive from us to any third party, including ad networks.

Získaná data nesmíte nikomu dál předávat.

III.4 ::: Unless authorized by us, your ads must not display user data - such as users' names or profile photos - whether that data was obtained from us or otherwise.

Rozhodně nesmíte uživatelská data používat v inzerátech - bez souhlasu Facebooku.

III.5 ::: You cannot convert user data you receive from us into Independent Data (e.g., by pre-filling user information with data obtained from the API and then asking the user to save the data).

Získaná data nesmíte vyplnit do formuláře a od uživatelem si je nechat schválit k dalšímu uložení.

Aplikace, kterou na Facebooku budete provozovat, se nesmí dotýkat věcí jako je - dospělácký obsah (nahota, sexuální záležitosti, a/nebo obrázky lidí v pozicích či aktivitách, které jsou sugestivní či sexuální. Nesmí jít ani o obscénostum hanlivý či pomlouvačný obsah.

Nesmí se týkat ani alkoholu, piva, vína či dalších alkoholických nápojů (s výjimkou omezení na demografii kde je toto povoleno), tabáku, střeliva a zbraní. Pokud se na tenhle požadavek podíváte reálně, tak smůlu má nejspíš i Plznička.

Zakázán je gambling, kasína, sportovní sázky, bingo i poker. Takže se radši ani nedívejte kolik aplikace toto porušuje.

Stejně tak zánětlivá náboženská témata, politické a náboženské aktivity spojené s nenávsití, krminálními či teroristickými aktivitami.

A pokud je váš obsah citlivější pro "všeobecnou uživatelskou základnu", musíte na to upozornit předem (v INFO sekci) - neslušný jazyk, fantasy násilí, simulovaný gambling, atd.

C.1 ::: You must not include advertisements or promotions, cross-promote other applications, or provide web search functionality on user profile pages or in content distributed through Facebook communication channels.

Vaše aplikace nesmí na uživatelské profily či kamkoliv jinam do Facebooku dávat inzerci jako takovou, inzerci na další aplikace či vyhledávácí funkce.

V.2 ::: You must not provide users with rewards or gate content from users based on their number of friends who use your application.

Vyvarujte se modelu, který uživatele odměňuje za získávání dalších uživatelů (Lemond by měl asi smůlu).

V.4 ::: You must not prompt users to send invitations, requests, generate notifications, or use other Facebook communication channels immediately after a user allows access or returns to your application.

Bezprostředně po vstupu či návratu do aplikace nesmíte uživatele žádat o rozeslání pozvánek, notifikací, požadavků či jakýchkoliv dalších metod komunikace.

V.5 ::: You must provide users with a "skip" button on any page where users are prompted to use a Facebook communication channel (e.g., invitations, requests, and notifications) that is adjacent to and the same size and design of the send option. If a user chooses to "skip" you must not present the user with a similar prompt during that user's visit to your application.

Uživatel musí být schopen přeskočit jakoukoliv výzvu ke komunikaci (pozvánky, požadavky, notifikace). A pokud zvolil přeskočení, nesmíte po něm stejnou věc chtít znovu po dobu co se pohybuje ve vaší aplikaci.

V.6 ::: You must not pre-select more than one person to receive information through a Facebook communication channel.
V.7 ::: You must only use one Facebook communication channel in response to a user's single action.
VI.1 ::: You must not send a user-to-user notification unless the sending user takes a direct action against a friend and would expect the notification to be sent.
VI.2 ::: You must not send user-to-user notifications to multiple users without requiring the sending user to confirm the action with at least two clicks or steps. For example, if a feature states "Notify friends" or "Ask friends for help," when a user clicks on this option they must be presented with an additional confirmation step before any notifications are generated.

Pokud nabízíte uživateli možnost něco poslat dalším uživatelům, nesmíte předvybrat více jak jednu osobu. A jedna aktivita uživatele smí vyvolat pouze jednu komunikační aktivitu. V dalších bodech je zdůrazněno, že notifikace se smí poslat pouze uživatel tuto volbu přímo vybere a víc co dělá. A pokud se posílá notifikace více uživatelům, musí jít alespoň o dvoustupňový krok (dva stupně uživatelské aktivity).

V.9 ::: Your Application tab label must not contain a call to action (e.g., "Click Here").

Ach, to je kouzelné. "Klikni zde" se nesmí používat v záložce aplikace :)

V.10 ::: You must not prompt users to bookmark your application (e.g., by using a modal window or pop-up dialog). Instead, users must explicitly invoke any bookmark option you provide.

Nabídka (požadavek) na bookmark (vložení do oblíbených) aplikace nesmí být přímá, uživatel si tuto volbu musí sám vybrat.

B.1 ::: You must not publish or prompt a user to publish a Stream story immediately after a user allows access or returns to your application.
B.2 ::: You must not use Stream stories as a method for users to invite friends to your application.

Pozor si dávejte i v případě informací umisťovaných do streamu uživatelů - jednak to nesmíte udělat hned jak se uživatel stal uživatele vaší aplikaci či se do ní vrátil. A co hlavně, nesmíte to použít jako pozvánky jeho přátel do aplikace.

B.6 ::: You must not include calls to action in the body of your Stream stories (e.g., "Beat her score!” or "Can you beat her score?"). A call to action must only be presented as an action link (in line with "comment" and "like" and similar to Facebook's stories in design).

Nesnažte se ani o call-to-action výzvy v textech - patří pouze do linků pod zprávu.

 

Štítky : Facebook.com, Soukromí, Právo, Internet, Webdesign, MUSTREAD



|
Poslední změna : 20.12.2009 14:08, Vytvořen : 26.11.2009 21:35, Vydán : 26.11.2009, 24147x

Komentáře pro ty z Facebooku

Aktuální články autora

Související články