Pravidelný občasník originálního humoru

Facebook nasazuje nový vzhled Facebook Pages (Stránek) - průvodce změnami

Autor chlívek (Webdesign, Internet) - vydáno 11.2.2011

Likvidace záložek, změna vzhledu směrem k shodě s uživatelským profilem (včetně řádky fotografií), oddělení účtu administrátora a Page v komentářích, nová administrace. Od 10.března na nový vzhled přejdou všechny Stránky, takže využijte čas k změnám než bude pozdě.


Pokud si pamatujete na "nechtěnou" změnu celého Facebooku (po níž Facebook celosvětově spadl), tak to byla taková malá příprava na to, co přijde pro Facebook Pages od 10. března - zásadní změna vzhledu i funkčnosti. Nenápadně oznámená vlastníkům Pages v informačním mailu (viz níže) a v An Upgrade for Pages:

Facebook pages are getting an updated layout and several new features to help you engage with your fans. Here's some of what you'll be getting:
  • Notifications when fans interact with your page or posts
  • A place to showcase photos along the top of your page
  • A news feed for your page
  • The ability to Like and post on other pages as your page
Preview your page and you'll be given the option to upgrade early. All pages will automatically be upgraded on March 10.

Do 10.března si můžete u svých Pages vyzkoušet jak budou vypadat, naučit se s novým vzhledem a funkčností pracovat. Page Upgrade Status je místem, kde můžete vidět, které vaše (vámi spravované) Pages můžete "povýšit" na novou verzi - případně se na danou Page můžete podívat, jak bude v novém vzhledu vypadat. Něco podobného vám ostatně Facebook nabídne i v okamžiku, kdy na vámi spravovanou Page přijdete.

Změna vzhledu Facebook Page

Facebook Page dostávají vzhled obdobný jako osobní profily na Facebooku. Znamená to poměrně zásadní změnu, která bude znamenat i změny v způsobech používání Facebook Page jako marketingového a reklamního nástroje.

Pět "posledních fotografií"

v horní části stránky je první velkou změnu. Jakkoliv vám tato změna umožní kreativní přizpůsobení záhlaví stránky podobně jako tomu je u osobních profilů, má jeden zásadní problém - je dost mizerně nastavitelná. Pokud nebudete zobrazovat žádnou fotografii (všechny je skryjete), nebude kupodivu Page zobrazovat prázdný pruh fotek.

Zatímco u osobního profilu je jednoduché nastavit fotografie v  určitém pořádí (stačí je v obráceném pořadá štítkovat), nic takového u Facebook Page není možné.

Fotografie se navíc nevybírají z jednoho konkrétního alba - na příkladu Babybox Page  je vidět nový "Photostream" - fotografie v něm jsou vybrané z několika alb a výběr i pořadí fotografíí se mění náhodně při každém novém zobrazení stránky.

Příklad využití nové "Photostory" funkčnosti nových Facebook Pages ukazuje jeden možný způsob jak tuto nedotaženou záležitost přeci jenom rozumně využít. V praxi je vidět na Facebook Page POOH.CZ.

Záložky (Tabs) přestávají existovat

je druhá zásadní změna - ze záložek se stalo levé menu. Adresy (URI), možnost přidávání aplikací na Page, nastavení "Landing Tab" (vstupní záložky)  nemizí, ale vše je nyní dostupné prostřednictvím menu vlevo (pod logem). Změna působí hodně nepříjemně, ale pokud si například představíte Page s Landing Tab v nové podobě, tak po vstupu Fanouška působí podstatně lépe, než původní vzhled. Viz třeba http://www.facebook.com/pooh.cz - následující obrázek ukazuje, jak vypadá při vstupu člověka nepřihlášeného na Facebooku.

Více než kdy předtím se vám tak bude hodit tento návod - Návod: Vlastní HTML záložky pro Facebook Page (Static FBML)

Aktuální šířka sloupce pro "záložku" je větší, než původni 520 bodů - jde o chybu, kterou Facebook slibuje opravit.

Přestala fungovat často využívaná možnost vytvořit záložku, která po Like zobrazí rozdílný obsah - pokud z takovéto záložky kliknete na Like, dostanete se v dalším kroku přímo na Zeď/Wall.

Změněné Menu

nabízí vedle "zkonvertovaných" záložek také položku "Admin View", kudy se lze dostat k (například) zobrazení věcí vložených fanoušky, které skončily ve spamovém koši.

Dodatek  - zhruba týden po uvedení nových Pages se "Hidden Posts" přesunulo na místo původního "Admin View" (a Admin view zmizelo bez náhrady).

Mění se i způsob zobrazování obsahu stránky

- do hry vstupují "top posts" - podle Facebook "nejvíce zajímavé příběhy", což samozřejmě v praxi znamená, že jde o příspěvky s největším počtem Like a Komentářů. Je možné nastavit Page tak, aby zobrazovala příspěvky podle tohoto třídícího klíče.

Zde si dejte pozor na správné nastavení, Facebook došel k názoru, že právě filtry podle interakcí jsou to nejdůležitější, takže původní chronologické zobrazovaní je zpravidla nutné aktivovat jako požadované. Navíc to vypadá, že se to chová poněkud chaoticky - pro správce to znamená, že budete muset mít ještě jeden účet, abyste se vůbec mohli podívat, jak vlastně vaše Facebook Page vypadá pro běžného fanouška - pohled Správce totiž není stejný jako pohled Fanouška.

DODATEK - vypadá to, že to nijak nastavitelné nakonec není a běžný fanoušek na Page vidí akorát tak chaos. Tady je dobré si uvědomit, že to co je vidět na Page je významné pouze pro někoho, kdo není fanoušek. Fanoušek získává informace z Pages zásadně ve své Wall/Zdi a na samotnou Page se dostává jenom ve výjimečných případech.

DODATEK - zhruba týden po uvedení nových Pages se vrátilo klasické chronologické zobrazování a "TOP posts" je dostupné jako druhá možná volba.

"Use Facebook as Your Page"

je první novinkou, která vypadá jako poměrně hodně pozivitní - nejzásadnější je možnost, že vám "mohou chodit notifikace týkající se stránky" (příspěkvy, komentáře). A druhou zásadní možností je to, že nyní může Facebook Page komentovat/lajkovat na jiných Facebook Pages (viz přiklad z iPad a všechno co jste o něm chtěli vědět).

Bohužel to ale zjevně není tak, jak by se dalo předpokládat - tedy že vám (coby správci) budou chodit notifikace z Vašich Pages -  Use Facebook as Your Page vás přepne do režimu "Stránky" (té jedné konkrétní, kterou jste si právě vybrali) - budete mít k dispozici určitou funkčnost Facebooku, včetně zmíněných notifikací.

Znamená to, že ve svém Facebook účtu nebudete vidět žádné notifikace z vámi spravovaných stránek - budete ale mocí projít stránky jednu po druhé, pokaždé se přepnout ("vydávat se za Stránku") a podívat se co se kde dělo. Takže jakkoliv jde o pozitivní změnu, je zoufale nedotažené do použitelné podob.y

V rámci změn si můžete nastavit, jak (coby správce) budete vkládat informace na stránku - zda jako Stránka či jako vy (osoba, pod vaším vlastním Facebook jménem).

Druhá volba v této částí nastavení Stránky umožňuje získávat notifikace o dění na stránce e-mailem. Praktické v okamžiku kdy spravujete jenom málo stránek (a pokud možno ještě s malo aktivitami fanoušků) - pokud používáte Facebook opravdu intenzivně, je už tak stávající úroveň notifikací posílaných e-mail závratná (i po vypnutí všech opravdu zbytečných věcí).

Došlé notifikace je možné použít okamžitě pro odpověd - Facebook ji  umístí "tam kam patří". S ohledem na likvidaci chronologického pořadí Zdi je to nyní velmi vítaná pomůcka (obzvlášť pokud se vám nechce neustále přepínat na Admin View).

Page's Favourites

se tak nějak napůl přesunul na Likes - sice je stále přístupné "Add to My Page's Favorites", ale původní box s Favorites se proměnil v pruh s nápisem "Likes" (viz příklad Tiscali.cz Page níže). A místo šesti kousků zobrazuje jenom pět - a nově je možné nastavit, které z "Featured" se budou používat pro tuto pětici.

Page přestala zobrazovat přehled Fanoušků (Lajek)

- nově je zobrazováno pouze kolik fanoušků (lajek má). Administrátorům prozměnu v pravém sloupci zobrazuje seznam všech administrátorů (správců). 

V pravém sloupci je také nově zobrazeno co "vy" a "Page" máte společného - přátele co jsou lajkami. A jaké z lajknutých (favourites/oblíbené) Pages jsou zároveň vámi lajknuté.

Zobrazení vlastníků stránky

Ve vlastnostech Page lze nyní nastavit zobrazení informací o tom, kdo je správce/administrátor stránky - dlouhodobě chybějící funkčnost, která by se měla stát takřka povinnou pro firemní stránky.

Moderace a cenzura

Novinkou v nastavení vlastností Facebook Page je "Moderation Blocklist" - můžete nastavit seznam slov, která není možné vložit na Stránku (fanoušky). A "Profanity Blocklist" nastavitelný na None/Medium/Strong umožňuje využít (stále rostoucího) seznamu sprostých a nevhodných slov, který udržuje sám Facebook.

Zvláštní je, že zavedení možnosti označovat jako Spam se ztratilo. Nyní můžete nechtěný obsah opět pouze jenom mazat, skrýt a případně ohlásit zneužití

Změny zařazení a jména Page

Pozitivní změnou je, že nyní můžete změnit zařazení Page do kategorie a podkategorie - příliš podstatné to není, protože Facebook stále toto zařazení a s ním související Meta informace nevyužívá prakticky k ničemu.

Stránky s méně jak 100 fanoušky budou mít možnost změnit své jméno.

Změna velikosti profilového obrázku

Profilový obrázek se zmenšil z 200 x 600 na 180 x 540 bodů - podrobnosti v Co možná nevíte – Profilový obrázek Facebook Page (Stránky) se zmenšil

Doporučit přátelům

Facebook Page už nemůžete doporučit přátelům. Mohou jenom správci a stejně to nefunguje je poměrně dost podstatná změna - je možné, že přišla s novou verzí Pages, ale také je možné, že je to prostě jenom "rozbité" a Facebook to snad někdy později uvede do funkční a použitelné podoby.

Štítky : Internet, Webdesign, Sociální síť, Facebook.com, Návod, MUSTREAD, Facebook Page, Facebook Stránka



|
Poslední změna : 4.3.2011 14:21, Vytvořen : 11.2.2011 08:37, Vydán : 11.2.2011, 36059x

Komentáře pro ty z Facebooku

Aktuální články autora

Související články