Pravidelný občasník originálního humoru

Jmenuje se Viktor a neexistuje. Stejně jako Milan a Jana. Capsa a jejich vymyšlená doporučení

Autor chlívek (Reklama, média,marketing) - vydáno 2.4.2013

Pamatujte, když už na webu uvádíte "doporučení" svých uživatelů, tak se postarejte aby buď byla skutečná, nebo aby ti lidé byli nedohledatelní. Není dobré vidět, že doporučení falšujete.


Pamatujte, když už na webu uvádíte "doporučení" svých uživatelů, tak se postarejte aby buď byla skutečná, nebo aby ti lidé byli nedohledatelní. Není dobré vidět, že doporučení falšujete.

Jmenuje se Viktor a doporučuje služby Capsa.cz. Studuje architekturu. Nebo se spíš Viktor nejmenuje a architekturu určitě nestuduje. Ve skutečnosti ho najdete třeba na iStockphoto jako Smiling Man.

Jeho kamarád z www.capsa.cz se jmenuje Milan, je to makléř a je stále na cestách. Najdete ho na Internetu na desítkách míst. Pokaždé hraje jinou roli. To proto, že je samozřejmě z fotobanky. Mnoha fotobank. V jedné je jako Man in stripped suit a jinde jako Portrait of Businessman Smiling.

Třetí do party je Jana. Má prý dvě děti, a na Capsu si zálohuje fotky. Jak už to tak chodí, ani tohle není Jana. Její fotka je internetově profláklá a k nalezení leckde. Na Pinterestu dokonce její fotka slouží mnohkrát jako profilové foto (zde, zde, zde, zde a zde přičemž některé z účtů jsou už blokované pro spam). Tuhle dámu ale najdete ještě na desítkách dalších webů, byť fotobanku ze které pochází se mi najít nepodařilo.

Takže je to jasné. Capsa na www.capsa.cz uvádí tři doporučení uživatelů co neexistují. Fotografie jsou koupené z fotobanky a zbytek je pohádka. Což je trochu smutné a také dost nešťastné. Existují něco jako Google Images s možností reverzního hledání, nebo existuje www.tineye.com. A pak už je jenom otázky několik kliknutí, než odhalíte ten malý podvod. Stejně tak jako snadno odhalíte falešné účty na Facebooku. Pro ty se také ve velkém nakupují fotky z fotobank. Nebo, ještě lépe řečeno, kradou fotky z fotobank.

Jana Raaba, z Capsa.cz jsem se samozřejmě zeptal, co tím chtěli říct. Jeho odpověď se mi líbí, žádné obvyklé vytáčky nebo snaha o protuútok:

"Ano, fotografie jsou z fotobanky a příběhy jsou utvořené sice uměle, avšak na základě reálných uživatelů. Přiznávám, že jsme si tím zjednodušili práci, protože získávání souhlasu od skutečných uživatelů není snadný úkol (zkoušíme to, máme i velmi pozitivní ohlasy, ale ne všichni souhlasí s fotkou). Abychom neuváděli návštěvníky stránek v omyl, doplnili jsme nyní stránky o informaci, že se jedná o ilustrační příběhy. Jedná se o dočasné řešení, nicméně myslím, že je to řešení korektní."

Poučení? Když už chcete na webu používat doporučení od svých uživatelů, použijte skutečná. Nevymýšlejte si ani doporučení, natož uživatele. Je to nedůstojné, zbytečné a dříve nebo později si toho někdo všimne. Internet a sociální sítě pak zajistí, že se to příliš snadno rozšíří. A za to tohle nestojí. A když už se to stane? Prostě to přiznejte, je to ta nejlepší cesta jak z toho ven.

PS: Díky za tip Romanu Ruszovi, tuhle nádheru jsem neobjevil sám, byť je nutno dodat, že pohled na ty fotografie je dost jasný. Typické agenturní fotky.

PPS: Capsa.cz pod příběhy skutečně doplnila "Uvedené příběhy a jména jsou pouze ilustrační. Vycházejí ze zkušeností reálných uživatelů, jejichž údaje zásadně nezveřejňujeme."

Štítky : Internet, Marketing, PR, Komunikace, #fail, Tipy a triky, Capsa.cz, Fotobanka




Poslední změna : 2.4.2013 09:09, Vytvořen : 30.3.2013 09:00, Vydán : 2.4.2013, 11083x

Komentáře pro ty z Facebooku

Aktuální články autora

Související články