Proč jsou na POOH.CZ a dalších (mých) webech vypnuté komentáře?

Starý www.pooh.cz měl dlouho klasické místní komentáře. Pak dlouho jak klasické komentáře, tak komentářový prvek z Facebooku. Postupem času klasické komentáře zely prázdnotou a používány byly hlavně ty od Facebooku. Ještě o něco později přestaly být používány i ty. Až na některé ty výjimky. Komentářový spam, hlavně zahraniční, občas česky. A troly a jiné zvířátka, předvádějící v komentářích, že v hlavě mají leccos, jenom ne soudný mozek.

Když jsem v lednu 2015 spouštěl @365tipů, tak jsem vůbec komentáře nebral v úvahu, prostě bez komentářů a stejné se děje u všech mých dalších webových aktivit. Pravda, s jedinou výjimkou. @rychlofky komentáře mají, ale nic se nedostane ven, pokud to není schváleno. A je v zásadě totéž jako když je mají nebo nemají, měsíčně se tam objeví tak jeden nebo dva komentáře, v drtivé většině případů opět věci, které normální provozovatel webu vlastně vůbec nechce na webu mít.  K tomu proč @365tipů nemá komentáře si nakonec můžete přečíst i Potřebujete na webu komentáře? A proč vlastně nemá @365tipů komentáře?

Komentářům se mimochodem věnuje i Mám číst komentáře na mém blogu či pod mými články? V souladu s nepsaným pravidlem, že otázka v titulku dává jasno odpověď, je tady odpovědí jedno velké NE. Byť i to je špatně, osobně jsem přesvědčen o tom, že mít komentáře na webu je dnes chyba. Problém, anomálie. Coby zdroj nekontrolovatelných textů bez šance na kvalitu a smysl na webu prostě už být nemají. Proto je nemá přestěhovaný www.pooh.cz, proto jsou vypnuté i na všech dalších webech – www.justit.cz, www.feedit.cz, www.bradbury.cz, www.bookz.cz.

Realita s komentáři je ta, že komentování se dnes odehrává na sociálních sítích. Zčásti tím že vy jako autoři obsahu/vydavatelé sdílíte odkazy na své články a můžete tak snadno sledovat zpětnou vazbu. Částečně tím, že cizí lidé sdílejí, ale to už vám moc nepomáhá, protože tamní komentáře zpravidla nevidíte. A podstatnou věcí zde je i to, že pokud vám lidé budou chtít dát zpětnou vazbu nebo se na něco ptát, tak to prostě udělají – e-mailem nebo opět na sociálních sítích. Zkušenost z @365tipů je přesně taková, lidé se běžně ptají a doplňují informace e-mailem, stejně tak jako je běžné, že to dělají na Twitteru, Facebooku či Google+.

Shrnutí? Komentáře na web dnes už nedávejte, je to kontraproduktivní. Budete je stejně řešit na sociálních sítích, které jsou stále nevyhnutelnou součástí vydávání čehokoliv. Není ale vaše povinnost je řešit, pokud na něčí dotazy a přupomínky reagovat nechcete, nedělejte to. Na co budete reagovat si pečlivě vybírejte, život je příliš krátký na to abyste věnovali čas a silu lidem, kteří za to nestojí.